Using Inverted Instruction for enhancing the oral performance of EFL pre-service teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق التدريس بکلية التربية جامعة بنها

المستخلص

يحرص التربويون والمهتمون بالتعليم في مجال تدريس اللغة الانجليزية على استثمار الابتکارات التکنولوجية لتحسين العملية التعليمية و خلق نماذج واستراتيجيات مستحدثة فعالة للتعليم والتعلم. ومنبين هذه النماذج التي تعتمد بشکل کبيرعلى توظيف التکنولوجيا نموذج التعليم المعکوس أو المقلوب أو الصف الدراسي المعکوس، ولقد حظي هذا النموذج بالکثير من الاهتمام على جميع المستويات في مختلف أنحاء العالم، وذلک لحداثته وجدة الفکرة التي يقوم عليها حيث يقوم الطالب بدراسة المحتوى الدراسي من خلال فيديوهات تعليمية ومحاضرات مسجلة مسبقا بالاضافة الى القراءات المکلف بها وذلک قبل حضوره الى الصف الدراسي التي يتم تکريس معظم الوقت المخصص له في المناقشات والتدريبات العملية وممارسة الأنشطة التعليمية المختلفة، وهذا من شأنه إتاحة فرص عديدة للمعلم والطلاب للتفاعل المثمر والتواصل اللغوي مما يساعد على تنمية المهارات اللغوية والکفاءة التواصلية للطالب في مناخ صحي مهيأ لتعزيز الأداء اللغوي للطالب. وقد هدفت الدراسة الحالية الى استخدام نموذج التعليم المعکوس في تحسين وتعزيز الأداء الشفهي للطلاب المعلمين بشعبة اللغة الإنجليزية . تکونت عينة الدراسة من 88 من طلاب برنامج الدبلوم العام للتأهيل التربوي لخريجي کلية الآداب بشعبة اللغة الانجليزية للعمل کمعلمين للغة الانجليزية. و أظهرت النتائج الاحصائية تفوق أفراد المجموعة التجريبية على أفراد المجموعة الضابطة في الأداء الشفهي للغة الانجليزية بأبعاده الأربعة :الطلاقة والاتساق اللغوي، الثروة المعجمية ، الدقة والقدرة النحوية، والنطق ومخارج الألفاظ. بينما کشفت الدراسة النوعية التحليلية عن تفهم الطلاب المشارکين لمفهوم التعليم المعکوس وتحمسهم له واقتناعهم بجدواه في تحسين مهاراتهم اللغوية وتعزيز أدائهم الشفهي للغة الانجليزية.
 
Abstract
The inverted instruction (II) as a pedagogical model has recently gained more recognition and commendation and become one of the most noteworthy innovative instructional models in education, where students watch instructional videos and read assigned materials outside/before the classroom and engage in productive tasks and activities inside/during the classroom. In foreign language (FL) teaching, the II may offer great benefits for both teachers and students by providing more interactive tasks that can help to enhance learners' language skills. In this context, the researcher deployed II to explore its impact on enhancing EFL pre-service teachers' (N=88) oral performance. A pre- and post-test quasi-experimental design, with control (N=45) and experimental (N=43) groups, was utilized to achieve the purpose of the study. Quantitative data was collected, analyzed, and statistically treated using SPSS. Statistical analysis of results revealed that the experimental group participants outperformed the control group participants, and there were statistically significant differences at 0.00 level between the two groups at the end of an eight-week intervention process using II. The findings of the study also indicated that the experimental group participants developed significantly in the four measured dimensions of oral performance: fluency and coherence, lexical resource, grammatical range and accuracy, and pronunciation. The researcher supported her quantitative results with qualitative data collected to gain insights into the participants' perceptions of the newly used model and their reflections on II. The results revealed that the EFL pre-service teacher participants had a positive attitude towards the use of II as a constituent part of their study courses. The study also provided recommendations for II's implementation and integration into courses in other EFL teaching.
 

الكلمات الرئيسية