فاعلية وحدة تعليمية قائمة علي استراتيجيات التفکير المتشعب في تدريس التاريخ لتنمية التفکير الإبداعي والحکمة لدي طلاب الصف الثاني الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية بالدقهلية - جامعة الأزهر

المستخلص

الملخــــــــص
هدف البحث إلي التعرف علي فاعلية وحدة تعليمية قائمة علي استراتيجيات التفکير المتشعب في تدريس التاريخ لتنمية التفکير الإبداعي والحکمة لدي طلاب الصف الثاني الثانوي .  وقام الباحثان بإعداد دليل معلم في وحدة ( مصر والدول المستقلة ) المقررة علي طلاب الصف الثاني الثانوي باستخدام استراتيجيات التفکير المتشعب ,  وتمثلت أدوات الدراسة في اختبار التفکير الإبداعي في الدراسات الاجتماعية في الوحدة المختارة من إعداد الباحثان, ومقياس الحکمة من إعداد الباحثان. وتوصلت نتائج الدراسة إلي ما يلي : وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية  ودرجات المجموعة الضابطة في اختبار التفکير الإبداعي لصالح المجموعة التجريبية. وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في مقياس الحکمة لصالح المجموعة التجريبية.
 
Abstract
The current study aimed to identify the effectiveness of divergent thinking strategies for teaching history in developing creative thinking and wisdom among second-year secondary stage students. The two researchers prepared a teacher's guide in the unit (Egypt and independent countries) prescribed for second-year secondary stage students using divergent thinking strategies. The instruments of the study were the creative thinking test of social studies in the selected unit and the wisdom scale prepared by the two researchers. The results of the study reached the following:        

There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group in the innovative thinking test in favor of the experimental group.
There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group in the wisdom scale in favor of the experimental group.

 

الكلمات الرئيسية