أنماط التثقيف وعلاقتها بالصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع (دراسة سيکومترية- کلنيکية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليـــــة التربيـــــة – جامعـــــة الزقازيـــــق

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى معرفة العلاقة بين أنماط التثقيف والصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع دراسة سيکومترية کلنيکية، وتحقيقاً لهذا الهدف أُجري البحث على عينة قوامها (53) طالب من طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع الملتحقين بکليات التربية النوعية بجامعتي الزقازيق وعين شمس بواقع (23) ذکور، (30) إناث وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (19 – 24) عامًا بمتوسط عمر زمني (03,20) وانحراف معياري (66,1) وتراوحت إعاقتهم السمعية بين الأصم وعددهم (24)، وضعيف السمع وعددهم (29)، وبعد تطبيق مقياس التثقيف للصم ومقياس الصمود النفسي أسفرت أهم النتائج عن اختلاف الصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع باختلاف أنماط التثقيف، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع في الصمود النفسي باختلاف النوع (ذکور – إناث)، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع في الصمود النفسي باختلاف طريقة التواصل (إشارات – شفاه – کلي)، اختلاف أنماط التثقيف لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع باختلاف (النوع، الهوية الذاتية، طريقة التواصل)، تختلف ديناميات الشخصية باختلاف درجة الصمود النفسي لدى طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع.
 
Acculturation Patterns in Its Relationship to Psychological Resilience in Deaf and Hard of Hearing University Students Psychometric Clinical
Dr.
SAMAH SALEH MAHMOUD MOHAMED
Lecturer of Mental health
Faculty of Education - Zagazig University
 
ABSTRACT
The current research aims to identify the relationship between acculturation patterns and psychological resilience in Deaf and Hard of Hearing University Students, and to achieve this goal, the research conducted in a sample of (n. 53) In  Deaf and Hard of Hearing University Students enrolled in specific education colleges at the universities of Zagazig and Ain Shams, divided as follow (23) males, (30) Females aged (19-24) years with mean age (20,03), a standard deviation (1,66), their hearing impairment ranged between deaf (24), hearing impaired (29), and after conducting the acculturation scale and psychological resilience scale in the deaf, the most important findings resulted in psychological resilience Varity in Deaf and Hard of Hearing University Students according to acculturation patterns, there are no statistically significant differences between the mean scores of Deaf and Hard of Hearing University Students in psychological resilience according to gender (male - female), and there are statistically significant differences between the mean scores of Deaf and Hard of Hearing University Students in psychological resilience according to different methods of communication (signs – lip-reading – total communication), and there are statistically significant differences between the mean scores of Deaf and Hard of Hearing University Students according to type (gender, self-identity, communication mode), and that the personality dynamics in Deaf and Hard of Hearing University Students vary according psychological resilience degree (as confirmed in the clinical study).
 

الكلمات الرئيسية