يهدف البحث الحالي إلي تحديد مستوي وعي معلمات الاقتصاد المنزلي بالتنمية المستدامة وتعرف العلاقة بين مستوي الوعي بمتطلبات التنمية المستدامه وممارسات المعلمات الاستهلاکية؛ ولذلک تم تطبيق مقياس الممارسات الاستهلاکية (اعداد الباحثة). وتکونت عينة البحث من (90) معلمة وموجهة اقتصاد منزلي بإدارتي بنها التعليمية وطنطا التعليمية ( شرق وغرب). وتوصل البحث إلي النتائج الآتية: أن مستــــوي الوعي بمتطلبات التنمية المستدامة علي المقياس ککل جاء بدرجة متوسطة حيث کان متوسط الاستجابات الکلية (2.23) وهو مستوي متوسط وفقا لجدول الأوزان النسبية علي مقياس ليکرت، وبالنسبة لکل مستوي من مستويات الوعي علي المقياس ککل يلاحظ أن الاستجابات الأکثر لعينة البحث علي مقياس الوعي ککل کانت بمستوي متوسط بعدد تکرارات (48) تکرار، بنسبة ( 53.3 % )، بينما جاء مستوي الوعي المنخفض في الترتيب الثاني بعدد تکرارات ( 24) تکرار بنسبة (26.7% )، وجاء مستوي الوعي المرتفع في المرتبة الأخيرة بعدد تکرارات ( 18) تکرار بنسبة (20% )، وهذا يشير بشکل عام إلي أن مستوي الوعي بمتطلبات التنمية المستدامة ککل لدي معلمات الاقتصاد المنزلي متوسط، کما أشارت النتائج الي أن مستوى الوعي الاقتصادي کان مرتفع بمتوسط مرجح ( 2.47 ) يلية مستوي الوعي الاجتماعي بمتوسط مرجح ( 2.29 ) ثم الوعي البيئي بمتوسط مرجح ( 1.97) وهما في مستوي متوسط ،وأشارت الي أن مستوي الممارسات الاستهلاکية لدي المعلمات علي المقياس ککل کانت جيدة بمتوسط مرجح ( 2.81 ) کما أوضحت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا بين مستوي الوعي بمتطلبات التنمية المستدامة والممارسات الاستهلاکية للمعلمات؛ وأنه لا توجد فروق في مستوي الوعي بمتطلبات التنمية المستدامة بين افراد العينه يرجع لاختلاف مکان العمل أو الدرجة الوظيفية.
The Awareness level of the Home Economics Female Teachers about the Sustainable Development Requirements and its Relation to their Consumption Practices
Abstract
The current research is aimed to determine the awareness level of the home economics teachers in sustainable development. Also aimed to identify the relationship between the awareness level of the sustainable development requirements and consumer practices. So the researcher applied the measure of consumer practices). The sample of the study consisted of (90) female teachers and directors of home economics in Banha and Tanta Education Department (East and West). The research showed that; the awareness level of the sustainable development requirements on the scale as a whole came with an average degree, where the average of the overall responses (2.23) and according to each level of awareness on the scale as a whole, it is noted that the most responses of the research sample on the awareness scale of the Sustainable development requirements was at an average level with the number of repetition (48) with (53.3%), while the low level of awareness came second in the number of repetition (24) with (26.7%), and the high level of awareness came last in the number of repetition (18) with (20%). This generally indicates that the awareness level of the sustainable development requirements as a whole has average home economics parameters, as the results showed a positive correlation statistically significant between the level of awareness of the sustainable development requirements and consumer practices for teachers, and that there are no differences in the level of awareness of the requirements of sustainable development among individuals of the sample Due to the difference in workplace or job grade.