Using Salmon's E-tivities Learning Model for Developing EFL Preservice Teachers' Creative Writing Skills and Writing Dispositions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة بنها

المستخلص

The present study aimed at developing EFL creative writing skills, as simplified in short stories, and writing dispositions using Salmon's E-tivities model of online learning. About 96 participants from fourth-year preservice teachers enrolled in the English Section at the Faculty of Education, Benha University were randomly assigned into two groups: an experimental group [N=48] and a control group [N=48]. The present study adopted the mixed research method for data collection and analysis and the pre-post-test control-group design for the intervention. Two main instruments were used for the quantitative analysis: the EFL creative writing pre-posttest with a scoring rubric and the writing disposition scale. Several tools were used to adhere to the qualitative analysis. Results showed that e-tivities learning model was effective in developing EFL creative writing skills and writing dispositions, and that writing disposition can be used as predicators for EFL creative writing skills. It was recommended that this model should be integrated into writing instruction programs.
 





استخدام نموذج "سالمون" (Salmon) للتعلم القائم علي الأنشطة الإلکترونية لتنمية مهارات الکتابة الإبداعية ونزعات الکتابة
في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية بين الطلاب المعلمين
إعـداد
د/نسرين أحمد أحمد علي السويدي
مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية
کلية التربية- جامعة بنها





المستخلــــص باللغــــة العربيــــة
تهدف الدراسة الحالية إلى تنمية مهارات الکتابة الإبداعية ونزعات الکتابة في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية باستخدام نموذج "سالمون" للتعلم القائم علي الأنشطة الإلکترونية. وقد تم تقسيم 96 طالباً  بالفرقة الرابعة بقسم اللغة الإنجليزية بکلية التربية، جامعة بنها بشکل عشوائي إلي مجموعتين: مجموعة تجريبية ]ن = 48[ ومجموعة ضابطة ]ن = 48[. وقد اعتمدت الدراسة علي طريقة البحث المختلط لجمع وتحليل البيانات وعلي تصميم المجموعة التجريبية قياس قبلي وبعدي في التجريب. وتم استخدام أداتين رئيسيتين للتحليل الکمي، وهما اختبارالکتابة الإبداعية في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية مع مقياس تصحيح له، و مقياس نزعات الکتابة. کما تم استخدام عدة أدوات للتحليل الکيفي. أظهرت النتائج فعالية نموذج "سالمون" القائم علي الأنشطة الإلکترونية(e-tivities)  في تنمية مهارات الکتابة الإبداعية ونزعات الکتابة. وأن نزعات الکتابة يمکن التنبؤ من خلالها بمهارات الکتابة الإبداعية الإبداعية في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية. وأوصت الدراسة بدمج هذا النموذج في برامج تعليم الکتابة.
 
 

الكلمات الرئيسية