Using an Information Processing Theory (IPT)-Based Strategy to Develop EFL Students’ Ability to Construct and Place English Adverbials

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية النوعية - جامعـة الزقازيـق

المستخلص

The purpose of the present study was to develop EFL major students’ ability of constructing and placing English adverbials through using a suggested information processing theory (IPT)-based strategy. The participants were sixty second year EFL students in the Section of English in the Faculty of Specific Education, Zagazig University. They were divided randomly and equally into two groups: an IPT-treatment group taught through the IPT-based strategy and a control group taught through the regular/traditional tutorials. The instruments used in this study were two tests: an adverbials construction test and an adverbials placement test. These tests were pre- and post-administered to the study groups. Statistically, t-test and Black’s formula were conducted to analyze the data obtained from the pre- and post-administrations of the study tests. The results showed that there were statistically significant differences in the favor of the IPT-treatment group students in the post assessments of both tests. Additionally,   IPT-treatment group significantly surpassed the control group in both tests. Ultimately, IPT-based strategy proved to be effective in developing EFL students' ability of constructing and placing English adverbials
 
 
اســتخدام استراتيجية قائمة على نظرية تجهيز ومعالجة المعلومات لتنمية قدرة طلاب شعبة اللغة الإنجليزية علي بناء وتسکين عبارات الحال
 في اللغة الإنجليـــزية
د/ أمينــة أحـمـــد مــــرزوق
مدرس مناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية
بقسم العلوم التربوية والنفسية
بکلية التربية النوعية - جامعـة الزقازيـق
مستخلــــــص
هــــدفت الدراسة الحالية إلى تنمية القدرة النحوية على بناء وتسکين عبارات الحال باللغة الإنجليزية لدى طلاب الفرقة الثانية بشعبة اللغة الإنجليزية بکلية التربية النوعية ، وذلک باستخدام استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية تجهيز ومعالجة المعلومات. وطُبقت الدراسة على عينة قِوامها ستـــون طالبة ، مقسمين عشوائياً إلى مجموعتين متساويتين ، مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة . واستخدمت الدراسة أدوات تمثلت في اختبارين موضوعيين ، أحدهما لقياس قدرة الطلاب على بناء عبارات الحال باللغة الإنجليزية ، والاختبار الثاني لقياس قدرة الطلاب على تسکين هذه العبارات في الجملة بشکل صحيح. وأجرت الدراسة اختبار (ت) للمقارنة بين متوسطات المجموعتين المشارکتين في الدراسة  ، کما أُجريت معادلة ’بلاک‘ للتحقق من فاعلية الاستراتيجية المقترحة. وأسفرت نتائج الدراسة عن فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التطبيق القبلي والبعدي لاختبارات الدراسة للمجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي، کما وجدت فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبارات الدراسة لصالح المجموعة التجريبية. وأثبتت نتائج الدراسة أن الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية تجهيز ومعالجة المعلومات فعـّــالة في تنمية قدرة طلاب اللغة الإنجليزية على بناء وتسکين عبارات الحال باللغة الإنجليزية.
 

الكلمات الرئيسية