واقع استخدام التعلم القائم على الألعاب الإلکترونية من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملکة العربية السعودية – جامعة جازان کلية التربية – قسم تقنيات التعليم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام التعلم القائم على الألعاب الإلکترونية من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان؛ حيث تم استخدام المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة الحالية. واشتملت عينة الدراسة على معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان بالمملکة العربية السعودية حيث تم اختيارهم بشکل عشوائي، وقد بلغ عدد أفراد العينة (60) معلماً. وتمثلت أداة الدراسة في استبانة تکونت في صورتها النهائية من (40) عبارة موزعة على أربعة محاور رئيسية إضافة إلى محور خاص بالبيانات الشخصية للمشارک في الدراسة. حيث شملت المحاور الرئيسية: اتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان نحو استخدام التعلم القائم على الألعاب الإلکترونية، الکفايات المهنية التکنولوجية التي يحتاجها معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان لاستخدام التعلم القائم على الألعاب الإلکترونية من وجهة نظرهم، معوقات استخدام التعلم القائم على الألعاب الالکترونية في المواقف التعليمية من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان، مدى استخدام التعلم القائم على الألعاب الالکترونية في المواقف التعليمية من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان. وأسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05α≤) في استخدام معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان للتعلم القائم على الألعاب الإلکترونية يرجع إلى متغيرات الجنس، المؤهل الدراسي، التخصص، سنوات الخبرة التدريسية. کما أسفرت نتائج هذه الدراسة إلى أن اتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان نحو استخدام التعلم القائم على الألعاب الإلکترونية کان بدرجة متوسطة. وحددت نتائج هذه الدراسة مجموعة من الکفايات المهنية التکنولوجية التي يحتاجها معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان لاستخدام التعلم القائم على الألعاب الالکترونية. وکشفت نتائج هذه الدراسة عن وجود مجموعة من المعوقات التي تحول دون استخدام التعلم القائم على الألعاب الالکترونية في المواقف التعليمية وذلک من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان. کما أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن معلمي المرحلة الابتدائية بمنطقة جازان لديهم الرغبة في استخدام هذا النوع من التعلم ولکن بدرجة متوسطة. وقدمت هذه الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة باستخدام وتبني التعلم القائم على الألعاب الإلکترونية من خلال تکامل جهود جميع مکونات العملية التعليمية لتحقيق نواتج تعلم متميزة وذلک لمواکبة التطور الهائل في مجال تقنيات المعلومات والاتصالات لضمان تقديم تعليم نوعي لجميع فئات الطلاب بمختلف المراحل التعليمية.
 
Reality of using Digital Game-Based Learning (DGBL) from the perspectives of elementary school teachers in Jazan region
Abstract
This study aimed to identify reality of using Digital Game-Based Learning (DGBL) from the perspectives of elementary school teachers in Jazan region. The descriptive research approach was used. The sample of the study included elementary school teachers in Jazan region, Saudi Arabia, where they were randomly selected, and the number of participants were (60) teachers. The study instrument consisted of a questionnaire of (40) items distributed on four main domains in addition to a special section on the personal data of the participant in the study. The main domains included Attitudes of elementary school teachers in Jazan region towards the use of Digital Game-Based Learning, technological and professional competencies needed by elementary school teachers in Jazan region to use Digital Game-Based Learning from their perspectives, the barriers to using Digital Game-Based Learning from the perspectives of elementary school teachers in Jazan region. The extent of using Digital Game-Based Learning in educational situations from the perspectives of elementary school teachers in Jazan region. Research results showed that there was not a statistically significant difference at the level of (0.05α≤) in the use of elementary school teachers in Jazan region for Digital Game-Based Learning due to gender, educational qualification, specialization, and years of teaching experience. The results of this study also revealed that the attitudes of elementary school teachers in Jazan region towards the use of Digital Game-Based Learning was of a moderate degree. In addition, the results of this study identified a group of technological professional competencies needed by elementary school teachers in Jazan region to use Digital Game-Based Learning.
The results of this study also revealed a set of barriers that prevent the use of Digital Game-Based Learning in the educational situations from the perspectives of elementary school teachers in Jazan region. The results of this study also indicated that elementary school teachers in Jazan region have the desire to use this type of learning, but to a moderate degree. This study presented a set of recommendations related to the use and adoption of Digital Game-Based Learning through the integration of all efforts in the educational situations to achieve distinct learning outcomes in order to keep up with the tremendous development in the field of information and communication technologies. Also, to ensure the provision of good education to all groups of students at various educational levels
 

الكلمات الرئيسية