متطلبات التحول الرقمي في مدارس التعليم الثانوي العام في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کليـــة التربيـــة – جامعـــة الســـادات

2 کليـــة التربيـــة – جامعـــة المنصـــورة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد متطلبات التحول الرقمي في مدارس التعليم الثانوي العام في مصر، والمعوقات التي تواجهها، استخدمت المنهج الوصفي، واعتمدت على استبانة، تم تطبيقها على عينة قوامها (32) عضو هيئة تدريس، و(52) من خبراء التعليم الثانوي (مديرين – موجهين – مديري وحدات التطوير التکنولوجي)، وتوصلت الدراسة إلى أهم المتطلبات منها: بث الشعور بالحاجة إلى التغيير حيث إنه نقطة الانطلاق، تحديد القيادة ما يراد تحقيقه، مع وضع نقطة البداية في الاعتبار، تدريب الطلاب على إدارة الوقت بشکل جيد عند تعاملهم مع تطبيقات التعلم الرقمي، تدريب المعلمين والإداريين على استخدام التقنيات الجديدة، للمواد التعليمية الرقمية عبر الإنترنت، عمل خطة تفصيلية لبناء مهارات التقييم الرقمية المفقودة لدى المعلمين، تحصل المدرسة على رخصة تشغيل البرامج الإدارية الرقمية، ومن أهم المعوقات: قلة أجهزة ومعدات تکنولوجيا المعلومات والاتصال بالمدرسة، قلة عدد المعلمين القادرين على تکنولوجيا المعلومات والاتصال في التدريس.
 
 
Requirements for digital transformation in general secondary stage schools in Egypt
Abstract
The study aimed to determine the requirements and obstacles of applying digital transformation in general secondary stage schools in Egypt. The study used the descriptive approach, and the study instrument was a questionnaire that was applied to a sample of (32) faculty members, and (52) secondary stage experts (principals - supervisors - directors of technological development units). The study findings revealed that the most important requirements were: enhancing the need for change as a starting point, determining the goals to be achieved by the leaders, training instructors and administrators to be able to use new technologies related to digital transformation enhance instructors’ preparing a detailed plan to enhance instructors skills towards digital assessment, schools should seek to obtain a license to apply digital administrative programs. The most important obstacles were: the lack of information and communication technology equipment and devices at schools, the small number of teachers who are able to use information and communication technology in teaching.
 

الكلمات الرئيسية