برنامج قائم على الصف المقلوب ‏باستخدام التعلم الذکي وفاعليته فى تنمية معرفة تيباک ‏TPACK‏ وخفض قلق تدريس الرياضيات لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن فاعلية برنامج قائم على الصف المقلوب ‏باستخدام التعلم الذکي فى تنمية معرفة تيباک ‏TPACK‏ وخفض قلق تدريس ‏الرياضيات لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات بکلية التربية، ‏ولتحقيق ذلک قامت الباحثة ببناء برنامج قائم على الصف المقلوب حيث إنه من المداخل التدريسية الحديثة التي تهتم باستثمار وقت الدراسة في الممارسة والتطبيق والمناقشة من خلال إتاحة المحتوى التعليمي خارج أوقات الدراسة عبر مقاطع فيديو أو ملفات وسائط رقمية، وتم تدعيم البرنامج ببعض تطبيقات وأدوات التعلم الذکي، کما تم بناء مقياس معرفة تيباک المرتبطة بمحتوى الرياضيات، بالإضافة إلى إعداد مقياس قلق تدريس الرياضيات، وتکونت عينة البحث من (62) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة شعبة الرياضيات بکلية التربية جامعة المنوفية، وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج المعد في تنمية معرفة تيباک ‏TPACK‏ وخفض قلق تدريس ‏الرياضيات لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات بکلية التربية، ووجود علاقة ارتباطية عکسية دالة إحصائيًا بين معرفة تيباک ‏TPACK‏ وقلق تدريس ‏الرياضيات.
 
A Flipped Classroom Based-program Using Smart Learning and its Effectiveness in Developing TPACK Knowledge and Reducing Mathematics Teaching Anxiety among Faculty of Education Students
Abstract
The current research aimed at revealing the effectiveness of a flipped classroom based-program using smart learning in developing TPACK knowledge and reducing mathematics teaching anxiety among Faculty of Education mathematics students, To achieve this, the researcher has prepared a flipped classroom based-program, as it is a modern teaching approach that is concerned on investing study time in practice, application and discussion, by making educational content available outside of study times through video clips or digital media files, and the program has been supported by some applications and tools for smart learning, A knowledgebase measure related to math content has been prepared, in addition to the math teaching anxiety scale, The research sample consisted of (62) third year male and female Mathematics students at the Faculty of Education, Menoufia University, and the results have showed the effectiveness of the program in developing the TPACK knowledge and reducing mathematics teaching anxiety among faculty of Education students, and there is a statistically opposite correlation relationship between TPACK knowledge and mathematics teaching anxiety.
 

الكلمات الرئيسية