أثر التفاعل بين نمطي تقديم المحتوى (النصي/السمعي) باستراتيجية التعلم المصغر وأسلوبي التعلم (فردي/تعاوني) في تنمية التحصيل وبقاء أثر التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية النوعية جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر التفاعل بين نمطي تقديم المحتوى (النصي/السمعي) باستراتيجية التعلم المصغر وأسلوبي التعلم (فردي/تعاوني) في تنمية التحصيل وبقاء أثر التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وتحديد أفضلية أي من نمطي تقديم المحتوى، و أسلوبي التعلم. استخدم الباحثان المنهج الوصفي والتجريبي المعتمد على التصميم العاملي (2×2)، وتکونت عينة البحث من (66) طالب تم توزيعهم على أربع مجموعات تجريبية وفقًا لمقياس أسلوب التعلم لأونز وبارنز، وتم إعداد اختبار تحصيلي، وتم الاعتماد على تحليل التباين أحادي الاتجاه وثنائي الاتجاه، ومربع إيتا Eta squared η2 ، واختبار شيفيه Scheffe في التحليل الإحصائي للبيانات.    وتوصلت نتائج البحث إلى: تفوق المجموعة التجريبية الرابعة والتي استخدمت نمط تقديم المحتوى السمعي وأسلوب التعلم التعاوني في تنمية التحصيل، ولم يوجد تأثير لنمطي تقديم المحتوى (النصي/السمعي) وأسلوب التعلم (الفردي/التعاوني) على بقاء أثر التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. وأوصى البحث بتوظيف استراتيجية التعلم المصغر، لتطوير أساليب وطرائق التدريس، وتوجيه نظر الباحثين نحو الاهتمام بتطبيقه في المراحل الدراسية المختلفة، وتدريب المعلمين وأعضاء هيئة التدريس على استخدام استراتيجية التعلم المصغر وتوظيفها في تدريس المقررات الدراسية بقسم تکنولوجيا التعليم والتخصصات الأخرى، توظيف أسلوب التعلم الفردي والتعاوني في تدريس المقررات الدراسية بالمراحل التعليمية المختلفة لتنمية التحصيل وزيادة بقاء أثر التعلم. واقترح البحث إجراء دراسات حول أثر التفاعل بين التعلم المصغر (النصي/السمعي) مع أسلوب تعلم أخر على تنمية المهارات لمقررات دراسية أخرى، ودراسة أثر تفاعل نمط تقديم المحتوى (النصي/السمعي) مع أسلوب التعلم (الفردي/التعاوني) على متغيرات تابعة أخرى مثل الاتجاهات والدافعية للإنجاز لدى فئات أخرى.
 Abstract
The aim of the research is to identify the effect of the interaction between the two content presenting styles (text/audio) with the Micro-learning strategy and the two learning styles (individual/cooperative) in the development of achievement and the survival of the learning effect among students of instructional  technology, and to determine the preference of any of the two types of content presenting , and the two learning styles. The researchers used the descriptive and experimental approach based on global design (2×2) was used. The research sample consisted of (66) students who were divided into four experimental groups according to the learning style scale of Owens and Barnes. An achievement test was prepared, and the Eta squared η2 unidirectional variance analysis was relied on, and Scheffe's test was used in the statistical analysis of the data. The results of the research found that: The fourth experimental group, which used the mode of introducing auditory Micro-learning and the method of cooperative learning in the development of achievement, excelled. There was no effect of the two modes of learning presentation (text/audio) and the method of learning (individual/cooperative) on the survival of Learning Retention among instructional  technology students. The research recommended employing the Micro-learning strategy, to develop teaching methods and methods, and direct the researchers' attention towards caring for its application in the different academic stages, And training teachers and faculty on the use of the Micro-learning strategy and employing it in teaching curricula in the Department of Instructional  Technology and other disciplines, Employing individual and cooperative learning in teaching curricula at different instructional  levels to develop achievement and increase the survival of Learning Retention. The research suggested conducting studies on the effect of the interaction between Micro-learning (text/audio) with another learning style on developing skills for other courses, And study the effect of the interaction of the pattern of presenting the Micro-learning (text/audio) with the method of learning (individual/cooperative) on other dependent variables such as trends and motivation for achievement in other groups.
 

الكلمات الرئيسية