التمکين الإداري في المؤسسات التعليمية في عُمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث إلى تحديد أبعاد التمکين الإداري في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان، والکشف عن دور التمکين الإداري، والتعرف على واقع تمکين مدراء المدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان. ولاختبار فرضيات الدراسة وتحقيق أهدافها، اعتمدت الدراسة على المنهج الکمي (الوصفي التحليلي)، واعتمدت الدراسة أداة الاستبيان لتجميع البيانات الأولية. ويتکون مجتمع الدراسة من المديرين ومساعديهم في مدارس التعليم الأساسي في محافظة ظفار بسلطنة عمان والبالغ عددها 154 مدرسة، بإجمالي 94 مدير/مديرة و117 مساعداً للمدير ذکوراً وإناثاً، وتکونت عينة الدراسة من إجمالي 133 مفردة بمعدل رد 80.6%. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن هناک تفويض للسلطة لمديري مدارس التعليم الأساسي ومساعديهم بمحافظة ظفار من جانب إدارة المديرية العامة للتربية والتعليم بالمحافظة، وأوصت الدراسة بضرورة منح إدارات المدارس المزيد من الصلاحيات في حل المشکلات المدرسية التي قد تواجههم بما يتناسب مع طبيعة المکان والزمان والأفراد.
The research aimed to determine administrative empowerment dimensions in primary schools in Amman, discover the role of administrative empowerment, and identify the reality of empowering primary school managers in Amman. To test study hypotheses and achieve its objectives, the study used the quantitative (analytical descriptive) method and used the questionnaire to collect the primary data. The population of study consists of managers and their assistants of 154 primary schools in Zafr Governorate in Amman (94 male/female managers and 117 male/female assistants). The sample of study consists of 133 individuals with a response rate of 80.6%. The study found a number of results and the most important of which is that there is a delegation of power to primary school managers and their assistants in Zafr Governorate by the general administration of education in the governorate. The study recommended that it is important to grant school managers more powers in solving school problems, which might face them in a way that is consistent with the nature of place, time, and individuals.
 

الكلمات الرئيسية