هدف البحث الحالى إلى تحديد مهارات صيانة الحاسب الآلى الواجب توافرها لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، والکشف عن التصور المقترح لبيئة التعلم الشخصية لتنمية هذه المهارات، کما هدف الى التعرف على فاعلية بيئة تعلم شخصية في تنمية الجانب المعرفي والجانب الآدائي لمهارات صيانة الحاسب الآلي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم.
وخصلت نتائج البحث إلى:
1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار المعرفي المرتبط بمهارات صيانة الحاسب الآلى لصالح التطبيق البعدي.
2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة المرتبطة بمهارات صيانة الحاسب الآلى لصالح التطبيق البعدي. ويمکن تفسير النتائج السابقة کالآتي:
قدرة بيئات التعلم الإلکتروني الشخصية على توفير تفاعل وتعاون بين مستخدميها وبعضهم ساعد على تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي لطلاب تکنولوجيا التعليم.
إهتمام بيئة التعلم الشخصية بتوفير التغذية الراجعة بين الطالبات وبعضهن البعض في جميع بيئات التعلم الإلکتروني الشخصية لما لها من دور فعال في ترسيخ المعلومة لمرسل التغذية الراجعة ومساعدتهم في تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي لطلاب تکنولوجيا التعليم.
ملاءمة أدوات بيئة التعلم الإلکتروني الشخصية للفروق الفردية بين الطلاب وساعدتهم على اکتساب المهارات الآدائية المطلوبة المتعلقة بمهارات صيانة الحاسب الآلي لطلاب تکنولوجيا التعليم.
توظيف بيئة التعلم الشخصية للوسائط المتعددة المتنوعة من "نصوص، صور ثابتة، لقطات فيديو" ساعد على تحقيق أهداف التعلم المستهدفة.
وعلى ضوء نتائج البحث، ومناقشتها، وتفسيرها، تم وضع بعض التوصيات والبحوث المقترحة التي قد تساعد في توظيف بيئات التعلم الشخصية في التعليم: التوصيات:
توجيه طلاب تکنولوجيا التعليم لدراسة الموضوعات المتعلقة ببيئات التعلم الإلکتروني الشخصية والعمل على کيفية توظيفها بصورة عملية.
توفير دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس للتدريب على توظيف بيئات التعلم الشخصية في العملية التعليمية.
الاستفادة من نتائج البحوث الميدانية التجريبية عند تصميم المحتوى الإلکتروني لبيئات التعلم الشخصية.
البحوث المقترحة:
دراسة أثر تصميم بيئة تعلم شخصية في تنمية مهارات إدارة المقررات الالکترونية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم.
فاعلية توظيف بيئة التعلم الشخصية لتنمية بعض نواتج التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم.
فاعلية توظيف بيئة تعلم شخصية في تنمية مهارات التفکير الناقد لدى طلاب تکنولوجيا التعليم.
أثر توظيف أنماط الدعم الالکتروني المتزامن وغير المتزامن ببيئات التعم الخصية في تنيمة الميول التکنولوجية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم.
The objective of the present research to Defining the skills of computer maintenance necessary to the educational technology students and Providing a suggested vision of the personal learning environment for developing these skills among the educational technology students and The Effect of the Personal Learning Environments for Developing the Computer Maintenance Skills among Educational Technology Students Search results
1- There are statistically significant differences at the level ≤ (0.05) between the mean scores of students in the research group of tribal application and post test cognitive skills associated with computer maintenance in favor of the dimensional application.
2- There are statistically significant differences at the level ≤ (0.05) between the mean scores of students in the research group of tribal application and post card observation skills associated with computer maintenance in favor of the dimensional application. It can be explained by the previous results as follows:
ability of personal e-learning environments to provide interaction and cooperation between its users, some of whom helped develop the computer skills of automated maintenance for the students of educational technology.
interesting personal learning environment by providing feedback between students and each other in all personal e-learning environments because of their active role in the consolidation of the information to the sender of the feedback and help in the development of automated computer maintenance skills for students of educational technology.
appropriateness of personal e-learning for individual differences among students tools environment and helped them to acquire the required skills for performing computer maintenance skills for students of educational technology.
employ personal learning diverse multimedia environment "texts, still images, video footage" helped to achieve the learning objectives targeted.
In light of the search results, and discussed, and their interpretation, it was some of the proposed recommendations and research that may help in the recruitment of personal learning environments in education mode: Recommendations:
directing education technology students to study topics related to personal e-learning environments and work out how to employ them in a practical way.
provide training for faculty members for training on the employment of personal learning environments in the educational process.
benefit from the results of field research at the experimental electronic content for personal learning environments design.
The proposed research:
study the impact of the design of personal learning environment in the development of the electronic management courses skills of educational technology students.
effectiveness of employing personal learning environment for the development of some of the learning outcomes among students of educational technology.
effectiveness of employing personal learning environment in the development of critical thinking skills among students of educational technology.
impact recruitment portal support synchronous and asynchronous environments Circular patterns in testicular Tnimh technological tendencies with the technology education students.
مجدى إلياس فرج, أيناس. (2020). فاعلية بيئة تعلم شخصية في تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. مجلة کلية التربية. بنها, 31(121 ینایر ج١), 483-508. doi: 10.21608/jfeb.2020.118006
MLA
أيناس مجدى إلياس فرج. "فاعلية بيئة تعلم شخصية في تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم", مجلة کلية التربية. بنها, 31, 121 ینایر ج١, 2020, 483-508. doi: 10.21608/jfeb.2020.118006
HARVARD
مجدى إلياس فرج, أيناس. (2020). 'فاعلية بيئة تعلم شخصية في تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم', مجلة کلية التربية. بنها, 31(121 ینایر ج١), pp. 483-508. doi: 10.21608/jfeb.2020.118006
VANCOUVER
مجدى إلياس فرج, أيناس. فاعلية بيئة تعلم شخصية في تنمية مهارات صيانة الحاسب الآلي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. مجلة کلية التربية. بنها, 2020; 31(121 ینایر ج١): 483-508. doi: 10.21608/jfeb.2020.118006