أثر استخدام استراتيجية التفکير المزدوج المدعومة بأنشطة للتخيل الموجه على تنمية بعض مهارات الفهم التاريخي والدافع المعرفي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بيان أثر استخدام استراتيجية التفکير المزدوج المدعومة بأنشطة للتخيل الموجه على تنمية بعض مهارات الفهم التاريخي والدافع المعرفي لدى طلاب المرحلة المتوسطة، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهجين (الوصفي وشبه التجريبي)، في تطبيق أدوات الدراسة الممثلة في ( اختبار الفهم التاريخي ومقياس الدافع المعرفي) على عينة من طلاب المرحلة المتوسطة – طلاب الصف الأول متوسط –بلغت (50) طالباً مقسمة لمجموعتين ( ضابطة / وتجريبية ) ؛ وقد أسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أبرزها: وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لکل من ( اختبار الفهم التاريخي – مقياس الدافع المعرفي)، لذلک أوصت بضرورة إجراء دراسات مماثلة في مختلف المراحل التعليمية الأخرى.
Effect of using dual thinking strategySupported by activities aimed at imagining the development of some historical understanding skills and cognitive motivation among middle school students
The study aimed at investigation the effects of using the dual thinking strategy, supported by guided imagination-oriented activities, on the development of some historical understanding skills and cognitive motivation among middle school students. To achieve this goal, descriptive and semi-experimental methods were used in which the study's subjects, consisted of (50) male middle school students, were evenly divided into two groups: controlled and experimental. Two instruments, the historical understanding test and the cognitive motivation scale, were administered on the subjects. The study revealed the following results: (1) there were statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in the pre- and post-tests, (2) the experimental group scored higher than the controlled group on the post- test in historical understanding and cognitive motivation scale. As a result, it is recommended that similar studies to be conducted in different educational levels
 

الكلمات الرئيسية