نموذج سببي للعلاقات المتبادلة بين السلوک الإداري الإبداعي وکل من رأس المال النفسي الإيجابي وحالة التدفق في بيئة العمل لدى مديري المدارس بمحافظة البحيرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية – جامعة دمنهور

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التحقق من أن حالة التدفق في بيئة العمل متغير وسيط بين رأي المال النفسي الإيجابي والسلوک الإداري الإبداعي في ضوء النموذج البنائي المقترح باستخدام تحليل المسارات بين متغيرات الدراسة الحالية، وکذلک الکشف عن الفروق في السلوک الإداري الإبداعي بين المرتفعين والمنخفضين ترجع لرأس المال النفسي الإيجابي وحالة التدفق في بيئة العمل لدى مديري المدراس عينة الدراسة، فضلاً عن التوصل إلى نموذج بنائي يفسر طبيعة التأثيرات المباشرة وغير المباشرة لمتغيري رأس المالي النفسي الإيجابي وحالة التدفق في بيئة العمل على السلوک الإبداعي الإداري. وتکونت عينة الدراسة الأساسية من (237) مديرًا ومديرة بمدارس محافظة البحيرة، بإدارات(بندر ومرکز دمنهور، کوم حمادة، إيتاي البارود، الدلنجات، أبو حمص، کفر الدوار، المحمودية) تم تصنيفهم وفقا لثلاثة متغيرات هي: النوع (ذکر/ أنثى)، والمؤهل العلمي (تربوي / غير تربوي)، وسنوات الخبرة(5 سنوات فأقل، من 5- 10- أکثر من 10 سنوات) خلال العام الدراسي 2018/2019. واعتمدت الدراسة على الأدوات التالية:
1-    مقياس السلوک الإداري الإبداعي؛ إعداد: الباحثين
2-    مقياس رأس المال النفسي الإيجابي؛ إعداد: الباحثين
3-    مقياس التدفق في بيئة العمل؛ إعداد (Bakker,2005) تعريب: الباحثين
وتم التحقق من المؤشرات السيکومترية لهذه الأدوات على عينة ممن يشغلون الوظائف الإدارية بمدارس محافظة البحيرة قوماها(108) إدارياً وإدارية، کما استخدمت الدراسة الحالية المنهج الوصفي الارتباطي؛ لملاءمته لطبيعة وأهداف الدراسة.
وقد أسفرت نتائج الدراسة عما يلي:

عدم وجود تأثير دال إحصائياً للتفاعل بين متغيرات (النوع، والمؤهل، وسنوات الخبرة) على متغيرات الدراسة الحالية (رأس المال النفس الإيجابي وحالة التدفق في بيئة العمل والسلوک الإداري الإبداعي.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوک الإداري الإبداعي ترجع  لرأس المال النفسي الإيجابي (مرتفع/ منخفض) لدى مديري المدراس عينة الدراسة.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوک الإداري الإبداعي ترجع لحالة التدفق في بيئة العمل(مرتفع/منخفض) لدى مديري المدراس عينة الدراسة.
 التنبؤ بالسلوک الإداري الإبداعي لدى مديري المدارس بمحافظة البحيرة من خلال رأس المال النفسي الإيجابي وحالة التدفق في بيئة العمل لدى مديري المدارس عينة الدراسة.
اختلاف التأثيرات المباشرة لرأس المال النفسي الإيجابي (فعالية الذات، التفاؤل، الأمل، الصمود) على السلوک الإداري الإبداعي عن التأثيرات غير المباشرة بعد توسط حالة التدفق في العمل کمتغير وسيط. 

Study summary
Causal modeling of the interrelationships between Creative administrative  behavior, positive psychological capital and flow state in Workplace among school principals in Beheira Governorate.
The study aimed to verify that the flow state in Workplace is an intermediate variable between positive psychological capital  and creative administrative behavior in the light of the structural model using path analysis between the variables of the current study.
The study also aimed to reveal the differences in creative administrative  behavior between high and low positive psychological capital and flow state in  workplace of school principals  in the sample study as well as In addition to arriving at a structural model explains the direct and indirect effects of the positive psychological capital and Flow state in workplace on creative administrative behavior.
The main sample of the study consisted of (237) principals in the schools of Beheira Governorate, in the departments of (Bandar and the Center of Damanhour, Kom Hamada, Itay El-Baroud, Delanjat, Abu Homs, Kafr Al-Dawar, Mahmoudiyah) were classified according to three variables: Gender (Male / Female), The educational qualification (educational / non-educational), and years of experience (less than 5- less than 10- less than 15) during the academic year 2018/2019).
The study relied on the following tools: Prepared by the researchers. 
1-      creative administrative behavior scale
2-       Psychological positive capital scale, Prepared by the researchers.
3-      Flow state in Workplace ; Prepared by  (Bakker, 2005),
translation into Arabic by  the researchers.
The psychometric properties of these tools were verified by a sample  (108) of those with administrative positions in the schools of Beheira Governorate.
The present study also used the relational descriptive approach; Its suitability for the nature and objectives of the study. The results of the study resulted in the following:
1-      Lack of statistically significant effect of interaction between variables (Gender, qualification, and years of experience) on the current study variables (positive Psychological  capital, flow state in Workplace, and creative administrative behavior.
2-      There were statistically significant differences in creative administrative behavior attributed to positive psychological capital (high / low) among school principals in the sample of study.
3-      There are statistically significant differences in creative creative administrative behavior attributed to flow state in workplace (high / low) among school principals in the sample of study.
4-      The creative administrative behavior of school principals in Beheira Governorate could be predicted through positive psychological capital and flow state in workplace of school principals of the study sample.
5-      Differences in direct effects of positive psychological capital (self-efficacy, optimism, hope, and resilience) on creative administrative behavior from indirect effects after the mediating role of flow state in workplace as an intermediate variable.
 

الكلمات الرئيسية