فاعلية استراتيجية (فکر _ زاوج _ شارک) في تنمية التحصيل الدراسي ومهارات التفکير الناقد لدى طلاب مقرر المناهج وطرق التدريس بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استراتيجية (فکر _ زاوج _ شارک) في تنمية التحصيل الدراسي ومهارات التفکير الناقد لدى طلاب مقرر المناهج وطرق التدريس بجامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية، واستخدم الباحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (30) طالب من طلاب مقرر المناهج وطرق التدريس بکلية الشريعة، وطبق الباحث أداتي الاختبار التحصيلي ومقياس التفکير الناقد، وتوصل البحث لنتائج أهمها، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في مستوى مهارات التفکير الناقد.
وقد أوصى الباحث بالتوصيات التالية، العناية بتطبيق استراتيجية (فکر- زاوج- شارک) في التدريس الجامعي من قبل أساتذة المقررات التربوية خصوصاً والمقررات الأخرى بشکل عام، وتدريب الأساتذة عليها، وکذلک العناية بتنمية مهارات التفکير الناقد لدى الطلاب وإعطائها الوقت الکافي، وتدريب الأساتذة عليها:
 
 
The Effectiveness of a Strategy (Think _ Pair_ share) in Developing Academic Achievement and Critical Thinking Skills among Students of Curriculum and Teaching Methods at Imam Muhammad Bin Saud Islamic University
D. Marzouk bin Hamoud Alenazi
Assistant Professor Department of Curriculum
and Teaching Methods Faculty of Education
Imam Muhammad bin Saud Islamic University

 

Study summary
The aim of the research is to identify the effectiveness of the strategy (think – pair – share) in the development of academic achievement and critical thinking skills of students of the curriculum and teaching methods at Imam Muhammad bin Saud Islamic University, the researcher used the experimental method with semi-experimental design, the study sample consisted of (30) A student of the curriculum and teaching methods at the Faculty of Sharia, the researcher applied the tools of achievement test and the critical thinking scale, and the research reached the most important results, the presence of statistically significant differences at the level (0.05) between the average of the control group and the experimental group in the academic achievement in favor of the experimental group. The absence of statistically significant differences at the level (0.05) Between the average of control and the experimental group at the level of critical thinking skills.
The researcher recommended the following recommendations, caring of application of the strategy (think - pair - share) in university teaching by teachers of educational courses in particular and other courses in general, and the training of teachers on them, as well as care to develop critical thinking skills of students and give them enough time, and training teachers on them.
 

الكلمات الرئيسية