برنامج قائم على التعلم المدمج لعلاج صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية علاج صعوبات تعلم القراءة لدي تلاميذ الصف الرابع الابتدائي وذلک من خلال برنامج قائم على التعلم المدمج و لتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بصعوبات تعلم القراءة وإعداد اختبار تشخيصي بصعوبات تعلم القراءة وقد تم تطبيق أدوات الدراسة قبليا على مجموعة الدراسة (المجموعة الواحدة) والتي تکونت من (17) تلميذا وتلميذة وتم التدريس لهم باستخدام التعلم المدمج من خلال البرنامج القائم على التعلم المدمج ، وأظهرت نتائج الدراسة أن هناک وجود فرق دال إحصائيًا (عند مستوي 0.01) بين متوسطي رتب درجات مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار صعوبات تعلم القراءة ککل،لصالح متوسط رتب درجات القياس البعدي.أي أن متوسط مجموعة الدراسة فى التطبيق البعدي في اختبار صعوبات تعلم القراءة أعلى بدلالة إحصائية عن نظيره في القياس القبلي:
 
 

A PROGRAM BASED ON BLENDED LEARNING FOR THE REMEDIATION OF PRIMARY STAGE PUPILS' READING LEARNING DISABILITIES.

Study summary
The current study aimed at treating reading learning disabilities for fourth grade students through a program based on integrated learning. To achieve this goal, a list of reading learning disabilities to read was prepared and a diagnostic test was prepared for the reading learning disabilities. The study tools were applied previously to the study group (One group), which consisted of (17) male and female students and was taught to them using combined learning through the integrated learning-based program, and the results of the study showed that there is a statistically significant difference (at the level of 0.01) between the average ranks of the study group’s scores in the two applications Pre- and post-test on the reading learning disabilities to read as a whole, in favor of the average ranks of post-measurement scores.
 
 

الكلمات الرئيسية