فاعلية نموذج التحليل البنائي في تدريس العلوم لاکتساب المفاهيم العلمية لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث الحالي التعرف على فاعلية نموذج التحليل البنائي في تدريس العلوم لاکتساب المفاهيم العلمية لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية، وقد اشتملت مجموعة الدراسة (104) تلاميذ وتلميذات الصف الرابع الابتدائي. وتم تقسيمها إلى مجموعتين احداهمها المجموعة التجريبية والتي تکونت من(57) تلميذا وتلميذة من مدرسة جاد بحيري الابتدائية والتى درست الوحدة المختارة باستخدام نموذج التحليل البنائي، والمجموعة الضابطة والتى تکونت من (47) تلميذاً وتلميذة والتي درست نفس الوحدة المختارة باستخدام الطريقة المتبعة في المدارس.
وتم اعداد أدوات الدراسة المتمثلة في اختبار اکتساب المفاهيم العلمية وقد تم تطبيقه قبليا وبعديا على مجموعة الدراسة.
وقد توصلت نتائج البحث الحالى إلى:
وجود فرق دال احصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار اکتساب المفاهيم العلمية ککل والمهام الرئيسة المکونة له لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
 
 



The Effectiveness of the Constructive-Based Analytical Model in Teaching Science for the Acquisition
of Scientific Concepts of Primary school pupils.


Study summary
The present study aimed at Investigating the effectiveness of using the constructive-based analytical model in teaching science for the acquisition of scientific concepts among fourth-grade primary stage pupils .The study sample consisted of 104 girls and boys pupils Gad Beheiry Primary school for boys and girls in Imyiay, in Tukh,Tukh Educational Administration. They were divided in to two groups: experimental group (n=57) and control group (n=47).The experimental group studied the selected unit through the constructive-based analytical model .The control group studied by using the traditional method. A test in the acquisition of scientific concepts was developed and administered as- a pre-application and a post- application. The study findings revealed that there were statistically significant differences, at 0.01, between the experimental groups scors means and those of the control group on the test in the acquestion of scientific concepts in the post application , in favour   of the ex permintal.
 
 

الكلمات الرئيسية