استخدام مدخل الخبرة اللغوية لتنمية مهارات السرعة القرائية في اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بيان فاعلية استخدام مدخل الخبرة اللغوية في تنمية مهارات السرعة القرائية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية؛ وللتحقق من ذلک أعد الباحث قائمة بمهارات السرعة القرائية المناسبة لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي، واختبارًا لمهارات السرعة القرائية وبرنامجًا قائمًا على مدخل الخبرة اللغوية لتنمية تلک المهارات، ولتنفيذ البرنامج اختار الباحث عينة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بلغ عددهم اثنين وثلاثين تلميذًا من مدرسة فجر الإسلام الخاصة وقام بتدريسهم الموضوعات المحددة في برنامج الدراسة، وبتطبيق أدوات الدراسة ومواد المعالجة التجريبية ومعالجة البيانات، أوضحت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التلاميذ في مهارات السرعة القرائية عند مستوى (0,01) لاختبار السرعة القرائية قبليًا وبعديًا لصالح التطبيق البعدي؛ مما يؤکد فاعلية مدخل الخبرة الغوية في تنمية مهارات السرعة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وأوصت الدراسة باستخدام مدخل الخبرة اللغوية في تنمية مهارات الاستماع والتحدث لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية:
 
 

Using the Language Experience Approach in developing speed reading skills for primary school pupils.

Study summary
The aim of the current research is to demonstrate the effectiveness of using the language experience approach in developing speed reading skills for primary school pupils. To achieve this goal, the researcher has chosen a sample of thirty-five primary students from Fajr Al Islam Private School. To verify the effectiveness of the entrance, the researcher has prepared a list of skills speed Reading suitable for fifth grade primary students, a program based on the entrance to language experience to develop those skills, a test of reading speed skills, and the application of study tools, experimental processing materials and data processing, the results showed and the atmosphere D is a statistically significant difference between the average pupils' scores in reading speed skills at (0,01) level for pre and post reading speed test in favor of post-implementation, which confirms the effectiveness of the language experience approach in developing speed skills for primary school pupils, and recommended the use of the language experience approach in Developing listening and speaking skills for primary school pupils.
 
 

الكلمات الرئيسية