تأثير اختلاف مستوى قلق المستقبل المهني على الصمود النفسي وأساليب التفکير لطلاب جامعة الزقازيق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الزقازيق

المستخلص

يهدف البحث إلى تحديد مستوى الصمود النفسي لدي طلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية مرتفعى ومنخفضي قلق المستقبل المهنى بجامعة الزقازيق. وأساليب التفکير الأکثر انتشارًا لدي طلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية مرتفعى ومنخفضي قلق المستقبل المهنى بجامعة الزقازيق، والتعرف على الفروق بين طلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية مرتفعى ومنخفضي قلق المستقبل المهنى بجامعة الزقازيق في کل من الصمود النفسي وأساليب التفکير. وتکونت العينة من (279) طالبًا وطالبة بالفرقة الرابعة کلية التربية جامعة الزقازيق، بعد تطبيق مقياس قلق المستقبل المهني (إعداد الباحثين) تم تقسيم العينة إلى منخفضى ومرتفعى قلق المستقبل المهني، قام الباحثون بإعداد مقياس أساليب التفکير ومقياس الصمود النفسي وبعد إجراء العمليات الإحصائية المناسبة لفروض البحث باستخدام المتوسط الحسابي واختبار "ت" لمجموعتين مستقلتين، أسفرت النتائج عن أن درجات الصمود النفسي تتوفر بدرجة متوسطة لدى مجموعة مرتفعي قلق المستقبل المهنى وبدرجة مرتفعة لدى مجموعة منخفضى قلق المستقبل المهنى، وأن مستويات أساليب التفکير متوسطة لدى طلاب الجامعة مرتفعي ومنخفضي قلق المستقبل المهنى. کما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات مرتفعي ومنخفضي قلق المستقبل المهنى في أساليب التفکير، عدا (الأسلوب المحلى) فقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا فيه لصالح مجموعة مرتفعي قلق المستقبل المهنى. وتوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات مرتفعي ومنخفضي قلق المستقبل المهنى في درجات الصمود النفسي لصالح مجموعة منخفضي قلق المستقبل المهنى.
 
Study summary
The present research aims to determine the level of psychological resilience and thinking styles of the fourth-year students at the Faculty of Education, high and low Vocational Future Anxiety, Zagazig University. Then identify the differences between the fourth-year students in the Faculty of Education high and low Vocational Future Anxiety in the University of Zagazig high and low Vocational Future Anxiety in both thinking styles and psychological resilience. The sample consisted of (279) male and female students, the sample was divided into high and low Vocational Future Anxiety, the researchers have prepared a measure of thinking styles and psychological resilience scale. The results revealed that psychological resilience is moderately level in the high Vocational Future Anxiety group, high level in the low Vocational future anxiety group and the levels of thinking styles are moderate. There are no statistically significant differences between the high and low level of the Vocational future anxiety in the thinking styles. Except local style, since there are statistically significant differences between the high and low level of the Vocational future anxiety in it in favor of the group of high Vocational future anxiety. There are statistically significant differences between the high and low level of the Vocational future anxiety in the degrees of psychological resilience in favor of the group of low Vocational future anxiety.
 

الكلمات الرئيسية