الدافعية العقلية وعلاقتها بالطفو الأکاديمي لدي طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية-جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث إلي التعرف علي العلاقة بين الطفو الأکاديمي والدافعية العقلية لدي طلاب الصف الثاني الثانوي، وتکونت عينة البحث من (200) طالباً وطالبة من طلاب الصف الثاني الثانوي بمحافظة بني سويف، وتم استخدام المنهج الوصفي؛ لملاءمته لطبيعة وأهداف البحث، واستخدم البحث مقياس الطفو الأکاديمي إعداد Piosang (2016) ترجمة "الباحث"، ومقياس الدافعية العقلية إعداد "الباحث"، وتوصلت النتائج إلي وجود علاقة إرتباطية إيجابية دالة إحصائياً بين الدافعية العقلية وبين أبعاد الطفو الأکاديمي (الفاعلية الذاتية، الاندماج الأکاديمي، العلاقة بين المعلم والطالب)، ووجود علاقة إرتباطية سلبية دالة إحصائياً بين الدافعية العقلية وبين أبعاد الطفو الأکاديمي (السيطرة غير المؤکدة، القلق)، کما توصلت النتائج إلي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية العقلية بين الذکور والإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في الطفو الأکاديمي بين الذکور والإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات مرتفعي ومنخفضي الأداء علي مقياس الدافعية العقلية في الطفو الأکاديمي، کما توصلت النتائج إلي أنه يمکن التنبؤ بالطفو الأکاديمي من خلال الدافعية العقلية.
 
Abstract
The current research aimed at identifying the relationship between academic buoyancy and mental motivation among secondary second grade students. The research sample consisted of (200) secondary second grade students in Beni-Suef Governorate. Descriptive approach was used to suit its nature and objectives of the research. The research used the academic buoyancy Scale (Piosang preparation (2016) and "researcher" translation), and Scale of mental motivation(researcher preparation).The results showed the existence of statistically significant positive correlation between mental motivation and the dimensions of academic buoyancy (self-efficacy, academic integration, the relationship between the teacher and the student), and the existence of statistically significant negative correlation between mental motivation and the dimensions of academic buoyancy(Unconfirmed control, anxiety). the results also found that there were no statistically significant differences in mental motivation between males and females, and the existence of statistically significant differences in academic buoyancy between males and females, and the existence of statistically significant differences between means of scores of students with high performance and students with low performance on Mental motivation scale in academic buoyancy, and the results also found that academic buoyancy can be predicted through mental motivation.
 

الكلمات الرئيسية