The Directed Reading Thinking Activity for Enhancing Reading Comprehension and Metacognitive Awareness among English Department Faculty of Education Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Faculty of Education, Aswan University

المستخلص

The present study aimed at investigating the effectiveness of using the Directed Reading Thinking Activity (DRTA) on enhancing English reading comprehension skills and metacognitive awareness among first year English Department students at the Faculty of Education. It was a one group pre-, post-test, quasi- experimental design. The participants were thirty-eight first year English Department students at the Faculty of Education, Aswan University. The instruments were an English reading comprehension skills test and a metacognitive awareness scale for assessing the experimental group’s reading comprehension skills and metacognitive awareness before and after the experiment. The researcher taught reading comprehension passages to the experimental group by using the DRTA. The obtained data was statistically treated by using the SPSS. The results revealed that the experimental group’s reading comprehension skills and metacognitive awareness were enhanced as a result of using the DRTA in teaching them reading comprehension. Therefore, the DRTA was found to be effective in enhancing reading comprehension skills and metacognitive awareness among first year English Department Faculty of Education students.
المستخلـــــص

القراءة الموجهة بنشاط تفکير لتحسين الفهم القرائى والوعى ما وراء المعرفى لدى طلاب شعبة اللغة الانجليزية بکلية التربية

هدفت الدراسة الحالية إلى فحص اثر استخدام القراءة الموجهة بنشاط تفکير فى تحسين الفهم القرائى والوعى ما وراء المعرفى لدى طلاب الفرقة الاولى بشعبة اللغة الانجليزية بکلية التربية. تکونت مجموعة الدراسة من ثمانية وثلاثين طالبًا من طلاب شعبة اللغة الإنجليزية الفرقة الأولى بالعام الجامعى 2019-2020. وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبى ذى المجموعة الواحدة، کما تم التدريس للمجموعة التجريبية الفهم القرائى باستخدام إستراتيجية القراءة الموجهة بنشاط تفکير. واشتملت أدوات البحث على اختبار مهارات الفهم القرائى باللغة الإنجليزية ومقياس الوعى ما وراء المعرفى الذى تم تطبيقه قبل استخدام القراءة الموجهة بنشاط تفکير وبعدها. وتمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج (SPSS). وقد أشارت النتائج إلى التحسن الملحوظ فى مهارات الفهم القرائى باللغة الانجليزية والوعى ما وراء المعرفى لدى مجموعة الدراسة بعد إستخدام القراءة الموجهة بنشاط تفکير. وبالتالى ظهرت فاعلية استخدام القراءة الموجهة بنشاط تفکير فى تنمية مهارات الفهم القرائى فى اللغة الإنجليزية والوعى ما وراء المعرفى لدى طلاب الفرقة الاولى شعبة اللغة الانجليزية بکلية التربية.
 
 

الكلمات الرئيسية