تقويم الممارسات التدريسية الصفيّة لمعلمات التربية الأسرية في ضوء المدخل الإنساني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلمه- وزارة التعليم- السعودية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية - الرياض

المستخلص

هدفت الدراسة إلى إعداد قائمة تقويم بأبرز الممارسات التدريسية الصفيّة لمعلمات التربية الأسرية بالمرحلة المتوسطة في ضوء المدخل الإنساني لتحديد مستوى تلک الممارسات وذلک باتباع الأسلوب الوصفي على عينة مکونة من (30) معلمة من مدينة الرياض. ولقد اُستخدمت بطاقة الملاحظة کأداة للتقويم بالممارسات والتي صُنفت في ثلاثة محاور رئيسة وهي جانب العلاقات الإنسانية والإجراءات التدريسية وتنمية الذات الإيجابية، والتي قد تم التحقق من صدقها وثباتها. وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج کان أهمها أن الممارسات التدريسية الصفيّة في ضوء المدخل الإنساني متوفرة بدرجة ضعيفة لدى أفراد العينة إذ بلغ المتوسط الحسابي (2.35) من أصل (4). فجاءت الممارسات التدريسية الصفيّة المتعلقة بجانب العلاقات الإنسانية في المرتبة الأولى بدرجة متوسطة، وجاءت الممارسات المتعلقة بالإجراءات التدريسية في المرتبة الثانية بدرجة متوسطة، وأخيراً جاءت الممارسات المتعلقة بتنمية الذات الإيجابية في المرتبة الأخيرة وبدرجة ضعيفة. کما توصلت الدراسة أيضاً إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تلک الممارسات تُعزى لمتغيريّ الخبرة التدريسية أو المؤهل العلمي، کما لم تصل تلک الممارسات التدريسية الصفيّة الإنسانية لدى أفراد العينة لمستوى تمکّن (70%). وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات والمقترحات في ضوء هذه النتائج.
 

Evaluation of Classroom Teaching Practices of Family Education Female Teachers in light of the Humanitarian Approac

Abstract
The study aims at preparing a list of the most prominent pedagogical practices of the family education teachers in the intermediate level in light of the humanitarian approach to determine the level of these practices, following the descriptive method on a sample of (30) teachers from different schools in Riyadh city. The note card has been used as a tool, divided into three main axes (human relations, teaching procedures and positive self-development) with the practices they represent, and has been verified for its validity and stability.
The study has reached few results, most importantly is that the classroom teaching practices in the light of the humanitarian approach are weak among members of the sample, with an average of (2.35) out of (4). Class teaching practices related to human relations ranked first, practices related to teaching procedures ranked second and both practices are of medium level, while practices related to positive self-development practices came last on weak level. The study finds that there are no statistically significant differences in these practices due to differences in teaching experience or scientific qualification. These educational humanitarian practices did not reach the level of 70%. The research presents some recommendations and proposals in light of these results.
 

الكلمات الرئيسية