Using Phonological Awareness Strategies for Developing EFL Oral Reading Fluency among Primary School Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Faculty of Education, Benha University

المستخلص

This study aimed at improving some EFL oral reading fluency among 4th year primary school pupils through using some phonological awareness strategies. The participants of the study consisted of 60 4th year primary school pupils in Alshahid Mohamed Abdelrohman Primary School, Menuofia Governorate during the second semester of the school year 2018/2019. The study followed the two-groups (experimental and control) design. The instruments of the study were an EFL oral reading fluency checklist and anEFL oral reading fluency pre-post test. The Pre test was administered to the two groups of 4th year primary school pupils. The experimental group pupils were taught using some phonological awareness strategies (rhyming, alliteration and blending and segmentation) to develop their EFL oral reading fluency.  The control group was taught using the traditional strategy. Then, the post-test was administered. Results of the study revealed that the experimental group EFL oral reading fluency (reading simple sentences and answering simple questions) improved significantly compared to the control group as a result of using some phonological awareness strategies. Therefore, it can be concluded that phonological awareness strategies were effective in developing EFL oral reading fluency among 4th year primary school pupils.
استخدام استراتيجيات الوعي الصوتي لتنمية  الطلاقة  للقراءة الجهرية

للغة الإنجليزية کلغة اجنبية  لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية

المستخلـــــص
هدفت هذه الدراسة إلى تحسين طلاقة القراءة الجهرية للغة الإنجليزية کلغة أجنبية بين تلاميذ الصف الرابع الابتدائي من خلال استخدام استراتيجيات الوعي الصوتي. شارک في الدراسة 60 تلميذاً في الصف الرابع الابتدائي من مدرسة الشهيد محمد عبد الرحمن الابتدائية بمحافظة المنوفية خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2018/2019.وقداتخذت الدراسة الحالية مجموعتين (مجموعات تجريبية ومجموعة ضابطة).وتمثلت ادوات الدراسة في قائمة مهارات الطلاقة  في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية  واختبار الطلاقة للقراءة الجهرية في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية.  تم تطبيق اختبار الطلاقة للقراءة الجهرية قبليا ثم تم تدريس تلاميذ المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجيات الوعي الصوتي( القافية والدمج والجناس) لتطوير طلاقة القراءة الجهرية للغة الإنجليزية کلغة أجنبية. تم تدريس المجموعة الضابطة باستخدام الاستراتيجية التقليدية. بعد ذلک ، ثم إجراء الاختبار البعدي . کشفت نتائج الدراسة أن مهارات الطلاقة في القراءة الجهرية للغة الإنجليزية قد تحسنت في المجموعة التجريبية بشکل ملحوظ مقارنة بالمجموعة الضابطة نتيجة لاستخدام بعض استراتيجيات  الوعي الصوتي. لذلک تؤکد الدراسة الحالية أن استراتيجيات الوعي الصوتي کانت فعالة في تطوير الطلاقة للقراءة الجهرية للغة الإنجليزية کلغة أجنبية لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي.

الكلمات الرئيسية