برنامج قائم على روبوتات الدردشة التفاعلية ورحلات بنک المعرفة المصري لتنمية بعض مهارات البحث التربوي وفعالية الذات الأکاديمية لدى طلبة الدراسات العليا بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث إلى بناء برنامج قائم على روبوتات الدردشة التفاعلية ورحلات بنک المعرفة المصري, وبيان أثره على تنمية مهارات البحث التربوي وفعالية الذات الأکاديمية لدى طلبة الدراسات العليا بکلية التربية. واعتمد البحث في إجراءاته على المنهج شبه التجريبي Quasi-Experimental، والتصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة والقياسين القبلي والبعدي, وذلک لقياس حجم أثر استخدام البرنامج المقترح (المتغير المستقل) في تنمية بعض مهارات البحث التربوي وفعالية الذات الأکاديمية (المتغيرين التابعين). وتکونت مجموعة البحث من (21) طالبًا وطالبة من الملتحقين بالسنة التمهيدية للماجستير(تخصص المناهج وطرائق التدريس) في کلية التربية جامعة المنوفية. وقد تم التوصل إلى النتائج الآتية:
وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (α≤05,0) بين متوسطي درجات طلبة مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات البحث التربوي ککل ومکوناته الفرعية (تحديد وصياغة مشکلة البحث، کتابة أدبيات البحث ودراساته السابقة، تصميم البحث وتطبيقه، المعالجات الإحصائية، تفسير ومناقشة نتائج البحث، التوثيق وکتابة المراجع) کل على حدة لصالح الطلبة في التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (α≤05,0) بين متوسطي درجات طلبة مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس فعالية الذات الأکاديمية ککل ومکوناته الفرعية (الجهد الأکاديمي، المثابرة في إنجاز المهام، تنظيم الذات الأکاديمي، الدعم الأکاديمي) کل على حدة لصالح الطلبة في التطبيق البعدي.
کان حجم التأثير الناتج عن استخدام البرنامج القائم على روبوتات الدردشة التفاعلية ورحلات بنک المعرفة المصري کبيرًا في تنمية کل من: مهارات البحث التربوي، وکذلک فعالية الذات الأکاديمية لدى طلبة الدراسات العليا. 
 وفي ضوء النتائج السابقة تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات.
 
 

A Program Based on Interactive Chatbots and Egyptian Knowledge Bank Surfing
to Develop Some Educational Research Skills and Academic Self-Efficacy
of Postgraduate Students in Faculty of Education

Abstract
This research aimed at designing a program based on interactive chatbots and surfing the Egyptian Knowledge Bank and show its effect on developing educational research skills and academic self-efficacy of postgraduate students in faculty of education. The research depended on the quasi-experimental design and one experimental group design with pre\post-test to measure the effect size of using the proposed program (independent variable) on developing some educational research skills and academic self-efficacy (dependent variables). The Group of the research consisted of (21) students of preliminary master (Curriculum and methods of teaching) In the Faculty of Education, Menoufia University. The following results were revealed:
There was a statistically significant difference at level (α <0.05) between the overall mean scores of the research group students in educational research skills pre\ post- test and its subcomponents (defining and stating the research problem, writing literature and related studies, design and application, statistical treatment, interpreting and discussing research results, documentation and writing references) each in favor of post administration students.
There was a statistically significant difference at level (α <0.05) between the overall mean scores of the research group students in the academic self-efficacy pre\post-test and its sub-skills (academic effort, task management, academic self-arrangement, and academic support).
The effect size of using the program based on interactive chatbots and surfing the Egyptian knowledge bank on developing both of educational research skills and academic post graduate students was high.
In the light of the previous results some suggestions and recommendations were presented.



 

الكلمات الرئيسية