أثر الأجهزة اللوحية على جودة الأعمال التشکيلية لطلاب الصف الثالث المتوسط بمادة التربية الفنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة: إلى تقصي أثر الأجهزة اللوحية على جودة الأعمال التشکيلية وعرض أهميتها وتطبيقاتها المرتبطة بتدريس التربية الفنية، والوقوف على إمکاناتها المتاحة في مجال التدريس، والتعرف على بعض المعوقات التي تمنع توظيفها في تدريس التربية الفنية، واسباب العزوف عن توظيفها.
وتکمن الأهمية: بعرض وتقديم بعض ايجابيات توظيف الأجهزة اللوحية في تدريس التربية الفنية والتي تسهم في تطوير عملية التدريس وتنوع الأنشطة، وتوظيف مخرجات التطور التکنولوجي في مجال تعليم وتعلم الفنون والتي تسهم في بناء مناهجها وتخطيطها، وتحسين أساليب تدريسها. وتوفير مهارة التعلم الذاتي لطلاب مادة التربية الفنية.
ومن أهم نتائجها : بلغ متوسط درجات معيار الجودة لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي (1.96) وفي التقييم البعدي (4.32) و بلغ متوسط درجات معيار الموضوع لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي (2) وفي التقييم البعدي (4.48) وبلغ متوسط درجات معيار الارتباط البصري لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي (1.84) وفي التقييم البعدي (4.29) وبلغ متوسط درجات معيار التأثير لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي(2.12)وفي التقييم البعدي (4.58)وبلغ متوسط درجات معيار الوقت لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي(2.07)وفي التقييم البعدي (4.57)،وبلغ متوسط درجات معيار العمر الفني لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي(1.81)وفي التقييم البعدي (4.28)،وبلغ متوسط درجات معيار معايير الخامات لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي(1.90) وفي التقييم البعدي (4.30)، وبلغ متوسط درجات معيار القيم الجمالية لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي (2.07) وفي التقييم البعدي (4.55)، وبلغ متوسط درجات معيار القواعد الفنية لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي (2.04) وفي التقييم البعدي (4.53)،وبلغ متوسط درجات الدرجة الکلية لدى طلاب المجموعة التجريبية في التقييم القبلي (17.80) وفي التقييم البعدي (39.90).
 
Aim of the study is to investigate the effect of tablet devices on the quality of artworks, show the importance of art education applications in teaching art, identify their potential in teaching, and identify some of the obstacles that prevent their employment in teaching art education, and the reasons for reluctance to employ them.
Importance of the study is to represent the advantage of using tablets in art education. This will contribute to the development of teaching style, the diversity of activities, employ the outputs of technological development in the field of teaching and learning arts, help on the development of curricula planning and construction, and provide self-learning skill for students of art education.
Results: The average quality scores of the experimental group students in the pre-evaluation are (1.96) and post-evaluation (4.32). The average of subject factor scores among the experimental group students in the pre-evaluation is (2) and post-evaluation is (4.48). The average score of the visual correlation factor in the students of the experimental group in the pre-assessment is (1.84) and the post-evaluation is (4.29). The average of the effect factor among the experimental group students in the pre-assessment is (2.12) and in the post-evaluation is (4.58). The average of the time factor in the experimental group in the pre-assessment is (2.07) and In the post-assessment (4.57). The average score of the age factor of the experimental group in the pre-assessment is (1.90) and in the post-assessment is (4.30). The average of the aesthetic values factor in the experimental group in the pre-assessment is (2.07) and the post-assessment is (4.55). The average score of the art-work rules factor among the students of the experimental group in the pre-assessment is (2.04) and in the post-assessment is (4.53). The average score of the total score of the experimental group students in the pre-assessment is (17.80) and in the post-assessment is (39.90).
 

الكلمات الرئيسية