النموذج البنائي للعلاقة بين الشفقة بالذات والنهوض الأکاديمي لدى طلاب الصف الأول الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن وجود علاقة بين کل من الشفقة بالذات والنهوض الأکاديمي، إلى جانب بحث الفروق في متغيرات البحث تبعًا للنوع (ذکور/ إناث)، وتقصي الإسهام النسبي للشفقة بالذات في التنبؤ بالنهوض الأکاديمي، وکذلک تقصي إمکانية وجود نموذج بنائي للعلاقة بين أبعاد کل من الشفقة بالذات، والنهوض الأکاديمي، وذلک لدى عينة مکونة من (484) طالبًا وطالبةً من طلاب الصف الأول الثانوي، باستخدام الأدوات التالية: مقياس الشفقة بالذات لدى طلاب المرحلة الثانوية إعداد: الباحثة، ومقياس النهوض الأکاديمي لدى طلاب المرحلة الثانوية إعداد: محمد يحيي حسين (2018)، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود ارتباط موجب دال بين کل من الرحمة بالذات، الإنسانية المشترکة، اليقظة العقلية، والدرجة الکلية للشفقة بالذات والنهوض الأکاديمي، وکذلک وجود ارتباط عکسي دال بين کل من محاکمة الذات، العزلة، التوحد مع الذات والنهوض الأکاديمي لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وأيضًا توصلت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في الشفقة بالذات ترجع للنوع الاجتماعي (ذکور/ إناث)، بينما توجد فروق دالة إحصائيًا في النهوض الأکاديمي ترجع لمتغير النوع الاجتماعي (ذکور/ إناث) لصالح الذکور، کما أمکن التنبؤ بالنهوض الأکاديمي من خلال الشفقة بالذات لدى طلاب الصف الأول الثانوي، إلى جانب وجود تأثيرات (مسارات) مباشرة دالة إحصائيًا بين أبعاد الشفقة بالذات کمتغيرات مستقلة، وأبعاد النهوض الأکاديمي کمتغيرات تابعة، مع اختلاف قيم التأثير.
The aim of the current research is to detect the existence of a relationship between self-compassion and Academic Buoyancy, in addition to examining the differences in research variables according to gender (males / females), as well as investigating the relative contribution of Self-Compassion in predicting Academic Buoyancy, and investigating the possibility of a constructive model for the relationship between dimensions of both self-compassion and Academic Buoyancy, in a sample of (484) male and female students of the first grade of secondary school, using the following tools: The Self-Compassion Scale for High School Students Prepared by: The Researcher, and the Academic Buoyancy Scale for High School Students Prepared by: Muhammad Yahya Hussain (2018). The results show the existence of a significant positive correlation between Self-Kindness, Common Humanity, Mindfulness, and the total degree of self-compassion and academic Buoyancy, as well as the presence of a significant negative correlation between self-judgment, isolation, Over-identified and academic Buoyancy in Students of the first grade of secondary school, and also concluded that there are no statistically significant differences in self-compassion due to gender (male / female), while there are significant differences in academic Buoyancy due to the gender (Male / female) in favor of males, and academic Buoyancy was predicted through self-compassion among first-grade secondary students, in addition there are presence of direct significant effects (pathways) between the dimensions of self-compassion as independent variables, and the dimensions of academic Buoyancy as dependent variables, with different impact values.

الكلمات الرئيسية