Developing EFL Preparatory School Pupils' Process Writing Through the Cognitive Academic Language Learning Approach (CALLA)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة بنها

المستخلص

The aim of this study was to develop some writing skills of EFL second year preparatory school pupils through the Cognitive Academic Language Learning Approach (CALLA). The researcher adopted the quasi-experimental design. The participants of the study were 80 pupils who were randomly drawn and divided into two groups: the control group (N = 40) and the experimental group (N = 40) from El-Gemeiza preparatory school for girls, Sharkia Governorate in the school year 2018/ 2019. The experimental group was taught through the Cognitive Academic Language Learning Approach. On the other hand, the control group received regular instruction. The instruments of the study were: a)Writing skills chick list, b)Writing test, c)Rubric for grading the writing test and d) CALLA strategies questionnaire and the strategy was taught for three months. The results indicated that there was a statistical difference between the mean scores of the experimental and that of the control group in the writing skills. It was concluded that the present study provided evidence for the effect of CALLA to develop writing skills.
تهدف الدراسة الحالية الى تنمية بعض مهارات کتابة اللغة الانجليزية لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى باستخدام المدخل المعرفى الاکاديمى لتعليم اللغة. استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى فى الدراسة. اشتملت عينة الدراسة على 80 طالبة و تم توزيعهم عشوائيا الى مجموعتين, ضابطة و تجريبية بمدرسة الجميزة الاعدادية بنات بمحافظة الشرقية للعام الدراسى 2018-2019 .استخدمت الباحثة المدخل المعرفى الاکاديمى لتعيلم اللغة مع المجموعة التجريبية بينما اتبعت الطريقة التقليدية مع المجموعة الضابطة. اشتملت ادوات الدراسة على 1) قائمة بمهارات الکتابة, 2) اختبار مهارات الکتابة, 3) مقياس تصحيح اختبار مهارات الکتابة,4) قائمة باستراتيجيات المدخل المعرفى الاکاديمى لتعيلم اللغة .اوضحت النتائج انه يوجد فرق دال احصائيا بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية وانه يوجد اثر للمدخل المعرفى الاکاديمى لتعلم اللغة فى تنمية مهارات الکتابة.

الكلمات الرئيسية