الاسهام النسبى للمناخ المدرسى وأنماط إدارة الفصل الدراسى في التنبؤ بالتفاؤل الأکاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحکومية والخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة العلاقة بين التفاؤل الأکاديمى وکل من المناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحکومية والخاصة، وکذلک الاسهام النسبى للمناخ المدرسى وأنماط إدارة الفصل الدراسى في التنبؤ بالتفاؤل الأکاديمى، بالإضافة إلى الفروق بينهم في ضوء نوع المدرسة (حکومي/ خاص) ومستوى الخبرة (منخفض/ متوسط/ مرتفع) والتفاعل بينهما، وقد قامت الباحثة بإعداد مقياسي التفاؤل الأکاديمي والمناخ المدرسي وتعريب مقياس أنماط إدارة الفصل الدراسي إعداد Djigic & Stojiljkovic (2012) والتحقق من خصائصهم السيکومترية، تم تطبيق المقاييس على عينة البحث الأساسية وعددهم (367) معلمًا ومعلمة بالمرحلة الابتدائية بالمدارس الحکومية والخاصة، وباستخدام تحليل التباين ذي التصميم العاملي (2×3) ومعامل ارتباط بيرسون وتحليل الانحدار، وأشارت نتائج البحث إلى أنه لا يوجد تأثير دال إحصائيًا لکل من نوع المدرسة ومستوى الخبرة والتفاعل بينهما على التفاؤل الأکاديمي وأنماط إدارة الفصل الدراسي، ويوجد ارتباط موجب دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين أبعاد التفاؤل الأکاديمي وأبعاد المناخ المدرسي، کما يوجد ارتباط موجب دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين أبعاد التفاؤل الأکاديمي والنمط التفاعلي لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحکومية والخاصة، کما يمکن التنبؤ بالتفاؤل الأکاديمى من المناخ المدرسى والنمط التفاعلى.
الکلمــــات المفتــــاحيــــة: التفاؤل الأکاديمي- المناخ المدرسي- أنماط إدارة الفصل الدراسي.
 

The Relative contribution of school climate and classroom management styles in predicting academic optimism among primary school teachers in governmental and private schools

Abstract
The present research aimed to identify the relationship between academic optimism and school climate, classroom management styles among primary school teachers in governmental and private schools, and the possibility of prediciting academic optimism from school climate, classroom management styles, as well as differences between them according to school type (governmental / special), level of experience (low / moderate / high), and interaction between them. The researcher prepared academic optimism measure and school climate measure, and translated classroom management styles measure that was prepared by Djigic & Stojiljkovic (2012), then verified their psychometric properties. Measures were applied on main study sample which consisted of (367) male and female primary school teachers in governmental and private schools. By using ANOVA (2×3) and Person correlation coefficient and regression analysis, Ruselts showed that there are no statistically significant effect of school type, experience level or interaction between them on academic optimism and classroom management styles. In addition there is a statistically significant positive (0.01) between academic optimism dimensions and both school climate and Interactionist style of primary school teachers in governmental and private schools, and academic optimism can be predicited from school climate and Interactionist style.
 

الكلمات الرئيسية