أثر استخدام استراتيجية فکّر- زاوج – شارک في تنمية مهارات الاستنتاج اللغوي لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية-جامعة الزقازيق

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات الاستنتاج اللغوي لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي باستخدام استراتيجية (فکر- زاوج - شارک)؛ ولتحقيق أهداف البحث تم صياغة الفرضيات وإجراء التجربة التي استغرقت الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2016 حيث تکونت عينة البحث من (80) تلميذا وتلميذة (40) مجموعة ضابطة و(40) مجموعة تجريبية من تلاميذ وتلميذات الصف الثالث الإعدادي  من مدرستين تابعتين لإدارة شرق الزقازيق التعليمية بمحافظة الشرقية، وأعد الباحث قائمة بمهارات الاستنتاج اللغوي واختبارا في مهارات الاستنتاج اللغوي، وقام بمعالجة وحدات القراءة باستخدام استراتيجية ( فکر – زاوج – شارک ) وبعد انتهاء دراسة الطلبة لموضوعات القراءة تم تطبيق الاختبار البعدي على عينة البحث، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها:

عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة على اختبار مهارات الاستنتاج اللغوي في التطبيق القبلي.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على اختبار مهارات الاستنتاج اللغوي لصالح التطبيق البعدي.
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيق البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية في اختبار مهارات الاستنتاج اللغوي بعد مرور شهر من التطبيق.

وفي ضوء هذه النتائج تم وضع مجموعة من التوصيات والمقترحات.
 
The Effect of Using Think-Pair-Share Strategy
on Developing Linguistic Deduction Skills of Third Year Prep Students
Abstract
The current research aims to develop the linguistic reasoning skills of third preparatory grade students using the strategy (Think - Pair - Share); to achieve the goals of the research, hypotheses have been formulated and the experiment that took the first semester of the 2016 academic year has been formulated where the research sample consisted of (80) students (40) control group and (40) experimental group of third-grade students from two schools belonging to the East Zagazig Educational Administration in Sharkia governorate, and the researcher prepared a list of language deduction skills and a test in language deduction skills and treated reading units using the strategy (Think - Pair - Share) After the students' study of reading subjects was completed, the post test was applied to the research sample, and the study reached several results, including:

There were no statistically significant differences between the mean scores of students of the experimental and controlling groups on testing language deduction skills in tribal application.
There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of students of the experimental group in the pre and post applications on the test of language deduction skills in favor of post application.
There were no statistically significant differences between the mean scores of the post and consecutive application of the experimental group in testing language deduction skills after one month of application.

In light of these results, a set of recommendations and proposals were developed.
 

الكلمات الرئيسية