الابتزاز العاطفي لدى الابناء من قبل الوالدين وعلاقته بأنماط التعلق الوجداني لدى عينة من طلاب المدارس الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية -جامعة سوهاج

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على الابتزاز العاطفى بأبعاده الثلاثة ( الخوف، الالزام ، الشعور بالذنب ) وعلاقته بأنماط التعلق الوجدانى بأبعاده الثلاث (النمط الأمن ، النمط القلق ، النمط التجنبى ) وعلاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية ( النوع – المستوى التعليمي للوالدين) وکانت عينة البحث مکونة من 210 طالب وطالبة من الصف الدراسي الاول الثانوي (120 أناث ، 90 ذکور) أعمارهم ما بين (15-17 سنة) طبقت عليهم مقياس الابتزاز العاطفى إعداد الباحثة ،مقياس أنماط التعلق الوجدانى للمراهقين إعداد أبو غزال ، جرادت(2009) ، أوضحت نتائج البحث عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بين الابتزاز العاطفي وأنماط التعلق الوجدانى لدى طلاب المرحلة الثانوية وأن هناک مستوى مرتفع من الابتزاز العاطفى لدى عينة البحث، کما أن أکثر أنماط التعلق الوجدانى شيوعا لدى عينة البحث من أنماط التعلق الوجدانى النمط التجنبى يليه النمط القلق يليه النمط الامن ، وعدم وجود فروق دالة احصائيا بين الذکور والاناث في أنماط التعلق الوجدانى ، ويوجد فروق دالة احصائيا بين الذکور والاناث في مستوى الابتزاز العاطفى لصالح الاناث، ووجود فروق دالة احصائيا لدى عينة البحث في مستوى الابتزاز العاطفى تعزى إلى المستوى التعليمي للوالدين لصالح المستوى التعليمي للوالدين دون الجامعي ، وعدم وجود فروق دالة احصائيا لدى عينة البحث في أنماط التعلق الوجدانى تعزى إلى المستوى التعليمي للوالدين.
 
A Strategy Based on Successful Intelligence Theory to Develop Linguistic Fluency Skills for Preparatory Stage Pupils
Abstract
The present study aimed to identify emotional blackmail in its three dimensions (fear, obligation, and guilt) and its relationship to emotional patterns in its three dimensions (safe mode, anxiety mode, avoidance pattern) and its relationship to some demographic variables (gender – the educational level of parents). The research sample consisted of 210 students in the first class of secondary school (120 females, 90 males). Their age (15-17 years old). The researcher prepared an emotional blackmail scale and applied the measurement of emotional attachment patterns for adolescents, prepared by Abu Ghazal, Gradat, (2009),. The results showed the followings: There is no a statistically significant relationship between emotional blackmail and emotional attachment patterns among high school students and there is a high level of emotional blackmail among the sample of students, the most common emotional patterns are the avoided pattern, followed by the anxiety pattern, then the safe pattern, no statistically significant differences between males and females in emotional patterns, there is a statistically significant differences between males and females in the level of emotional blackmail in favor of females, there are statistically significant differences in the level of emotional blackmail due to the educational level of parents in favor of without a university level, and no statistically significant differences in emotional patterns due to the educational level of the parents.

الكلمات الرئيسية