ديناميات الشخصية لدي الموهوبين المبتکرين وغير المبتکرين بالمرحلة الثانوية (دراسة کلينيکيه)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى الکشف عن ديناميات الشخصية لدى الموهوبين المبتکرين والموهوبين غير المبتکرين بالمرحلة الثانوية، تکونت العينة السيکومترية من (75) طالباً وطالبة. وتکونت العينة النهائية الکلينيکية من طالبين بالمرحلة الثانوية، احدهما موهوب مبتکر والآخر موهوب غير مبتکر، في سن "18" سنة. وتضمنت أدوات الدراسة من: استمارة متابعة للکشف المبدئي عن الطلاب الموهوبين والمبتکرين، ومقياس الکشف عن الموهبة، واختبار الشخصية المبتکرة، والمقابلة الشخصية، واختبار تفهم الموضوع التات (T.A.T)، وتوصلت نتائج الدراسة إلي وجود ارتباط موجب دال إحصائيا بين درجات طلاب العينة السيکومترية ( الذکور والإناث والعينة الکلية) في مقياس الکشف عن الموهبة ودرجاتهم في اختبار الشخصية المبتکرة (النتائج السيکومترية)، ووجود تباين في قوة بعض ديناميات الشخصية لدى الموهوبين المبتکرين والموهوبين غير المبتکرين (النتائج الکلينيکية).
 
 
Abstract
  The current study aimed to identify the Personality Dynamics of the creative and non-creative talented at high school. The (psychometric) sample consisted of (75) male and female students. The final (clinical) sample consisted of two high school students, one of whom is a creative talented and the other is a non-creative talented aged 18 years. The study tools consisted of: the Early Identification Follow-up Form for Creative Talented Students, the Talented Rating Scale, the Creative Personality Test, Personal Interview, and Thematic Apperception Test (T.A.T). The results of the study concluded that there is a statistically significant correlation between the scores of students of the psychometric sample (male, female and the total sample) on the Gifted Rating Scale and their scores in the Creative Personality Test (psychometric results), and there is a variation in the strength of some Personality Dynamics among the creative and non-creative talented (clinical results).
 

الكلمات الرئيسية