فاعلية برنامج تدريبي قائم علي النمذجة لتحسين الحصيلة اللغوية التعبيرية لدي الأطفال ذوي الأجاراماتيزم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية -جامعة المنوفية

المستخلص

استهدف البحث الحالي التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم علي فنية النمذجة في تحسين الحصيلة التعبيرية لدي ذوي الأجاراماتيزم. وقد بلغ عدد أفراد العينة (25) خمس وعشرين طفلاً معاقاً عقليا من ذوي الأجاراماتيزم بدورالإيواء ، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (8-11) سنة،  وبمتوسط عمري قدره (9.520) سنة،  وانحراف معياري (1.084) سنة. وتم استخدام أداتين لقياس متغيرات البحث وهما: استمارة ملاحظــــة لتقييم الحصيلة اللغوية التعبيرية لدي الأجاراماتيزم،  البرنامج التدريبي (إعداد: الباحثة). 
وتوصلت نتائج البحث إلي: 
 وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد التجريبية علي مقياس الحصيلة اللغوية التعبيرية في القياسين؛ القبلي والبعدي،  وذلک لصالح التطبيق البعدي. 
 عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد التجريبية علي مقياس الحصيلة اللغوية التعبيرية في القياسين؛ البعدي والتتبعي. أسفر البحث عن مجموعة من التطبيقات والتوصيات 
 
The effectiveness of a modeling-based training program to improve expressive linguistic outcomes for those with agarmatism 
Abstract
The current research aimed to verify the effectiveness of a training program based on two modeling techniques in improving the expressive outcome of those with agaramatism. The number of (25) twenty five mentally disabled children with agaramatism in the homes of shelter, their time ranged between (8-11) years, with an average mean (9.520) years, and a standard deviation (1,084) years. Two scales were used to measure the variables of the research, namely: a note form to evaluate the linguistic expressive outcome of agaramatism, the training program (prepared by: the researcher).
 The search results reached:
1- There are statistically significant differences between the mean levels of the experimental individuals on a note form to evaluate the expressive linguistic outcome in the pre and post measurements, in favor of post-implementation.
2- There are no statistically significant differences between the mean levels of the experimental individuals on a note form to evaluate the expressive linguistic outcome in the two dimensional and the sequential measurements, for the benefit of the consecutive application.
3- The search resulted in a set of educational applications and recommendation. 
 
 

الكلمات الرئيسية