"وحدة مقترحة في التربية الإسلامية باستخدام مدخل التحليل الأخلاقي لتنمية قيم العمل والانتاج لدى طلاب الثانوي التأهيلي (بنين- بنات) بمدارس الدمج (إعاقة فکرية)"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة القصيم

المستخلص

استهدف البحث معرفة أثر وحدة مقترحة في التربية الإسلامية مصاغة باستخدام مدخل التحليل الأخلاقي في تنمية بعض قيم العمل والإنتاج المناسبة لطلاب الصف الأول من الثانوي التأهيلي (بنين- بنات) بمدارس الدمج (إعاقة فکرية)، تکونت العينة من (8 بنات) و(4 بنين)، في مدينة بريدة، وتمثلت الأدوات في: قائمة قيم العمل والإنتاج، واختبار قيم العمل والإنتاج، والوحدة المقترحة، وتوصلت النتائج إلى أن: هناک أثرا کبيرا للوحدة المقترحة في تنمية قيم العمل والإنتاج لدى الطلاب عينة البحث (بنين- بنات)، وأيضاً ليست هناک فروق دالة إحصائياً في أثر الوحدة المقترحة ترجع لاختلاف النوع.
.
 
'A proposed unit in Islamic education using the entrance 
of moral analysis to develop work and production values 
for qualifying secondary students (boys -girls) 
in integration schools (intellectual disability) 
Abstract
The research aimed to know the effect of a proposed unit in Islamic education formulated using the introduction of ethical analysis in developing some work and production values appropriate for students of the first grade of qualifying secondary (boys - girls) in integration schools (intellectual disability), the sample consisted of (8 girls) and ( 4 boys), in the city of Buraidah, and the tools were: a list of work and production values, a test of work and production values, and the proposed unit, and the results concluded that: There is a significant impact of the proposed unit on developing work and production values for students in the research sample (boys - girls), Also, there were no statistically significant differences in the effect of the proposed unit due to a sister F-type. 
 
 

الكلمات الرئيسية