استخدام المدخل الوظيفي في تنمية التنور اللغوي الکتابي لدى طلاب الإعلام التربوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية_جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية استخدام المدخل الوظيفي في تنمية مهارات التنور اللغوي الکتابي لدى طلاب الإعلام التربوي؛ وتکونت عينة البحث من 35 طالبًا وطالبة من طلاب  الفرقة الرابعة تخصص الإعلام التربوي بکلية التربية ببنها.
وتمثلت أداة البحث في اختبار لقياس التنور اللغوي الکتابي من إعداد الباحثة، وتم تطبيق الاختبار قبليًا على عينة البحث، ثم إجراء التطبيق، وتطبيق الاختبار بعديًا، وقد توصلت نتائج البحث إلى: "وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التنور اللغوي في مجال الکتابة ککل لصالح التطبيق البعدي"؛ مما يدل على فعالية المدخل الوظيفي في تنمية التنور اللغوي الکتابي لدى طلاب الإعلام التربوي".
 
Abstract
The present research aimed to examine the effect of using the functional approach on developing the literacy skills of the students of the educational media. The research sample consisted of 35 students of the fourth year of the educational media department at the Faculty of Education at Banha university.
The research tool was a test to measure the written literacy of the prepared by the present study aresearch researcher. The test was applied pre-test on the research sample, then the implementation of the test and the application of the test. The findings of the study research concluded that: "There were statistically significant differences between the mean scores of the students of the research group in the pre and post- To test the skills of enlightenment in the field of writing as a whole for the post-application", which indicates the effectiveness of the functional approach in the development of written  literacy among education media students.