نموذج تدريسي قائم على النظرية السياقية لتنمية مهارات القراءة التفسيرية والقراءة التذوقية لدى دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _جامعة عين شمس

المستخلص

هدف هذا البحث إلى بناء نموذج تدريسي قائم على النظرية السياقية، وقياس فاعليته في تنمية مهارات القراءة التفسيرية والقراءة التذوقية لدى دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها.
وتحددت مشکلة هذا البحث في ضعف مهارات القراءة التفسيرية والقراءة التذوقية لدى دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، والافتقار إلى نماذج تدريسية قائمة على نظريات حديثة لتنمية هذه المهارات مثل النظرية السياقية.
وللوصول إلى حل هذه المشکلة سار هذا البحث في مجموعة من الخطوات لعل من أهمها: بناء قائمتين إحداهما بمهارات القراءة التفسيرية، والأخرى بمهارات القراءة التذوقية المناسبتين لدارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، وتحديد أسس بناء نموذج تدريسي قائم على النظرية السياقية، وتحديد خطوات بنائه المتمثلة في تحديد أهدافه، والمحتوى المراد تدريسه، وخطوات النموذج التدريسي، وإجراءاته، والأنشطة، والوسائط المستخدمة، وتقويمه، وبناء دليل المعلم لاستخدامه، وقياس فاعليته في تنمية مهارات القراءة التفسيرية والقراءة التذوقية لدى دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم من خلال بناء اختبارين أحدهما لمهارات القراءة التفسيرية، والآخر لمهارات القراءة التذوقية، وضبطهما، واختيار مجموعة من دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، وتطبيق هذين الاختبارين على هذه المجموعة قبليا، ثم تطبيق النموذج التدريسي القائم على النظرية السياقية على هذه المجموعة، ثم إعادة تطبيق هذين الاختبارين على تلک المجموعة بعديا. 
     وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج لعل من أهمها: فاعلية النموذج التدريسي القائم على النظرية السياقية في تنمية مهارات القراءة التفسيرية والقراءة التذوقية لدى مجموعة البحث من دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم.
A Teaching Model based on Contextual Theory for Developing Explanatory Reading and Appreciatory Reading Skills of the Non- Native Students of Arabic Language
Abstract
This study aimed to build a teaching model based on contextual theory and to measure its effectiveness on developing explanatory reading and appreciatory reading skills of the non- native students of Arabic language.
The problem of the present study was about the weakness of explanatory reading andappreciatory reading skills of the non- native students of Arabic language in the advanced level, and the lack of the teaching models based on modern theories for developing these skills such as contextual theory. 
This study followed a set of steps to solve this problem. The most important one was building two lists; one of them was of explanatory reading skills and the other was of appreciatory reading skills that were suitable to the non- native students of Arabic language in the advanced level .Another step was defining the bases of building a teaching model based on contextual theory and its building steps represented in: identifying its aims, the content meant to be taught, the teaching model steps, procedures, activities, used media, assessment and building teacher's guide for using it. Another step was measuring its effectiveness on developing explanatory reading and appreciatory reading skills of the non- native students of Arabic language in the advanced level. This was done through building two tests, one of them was for explanatory reading skills and the other was for appreciatory reading skills and controlling them. Then, a group of non- native students of Arabic language in the advanced level was chosen for the purpose of applying the two pre-tests, applying the teaching model based on contextual theory to this group and then reapplying the two post-tests to the same group.  
The study reached a set of results. The most important one was the effectiveness of the teaching model based on contextual theory on developing explanatory reading and appreciatory reading skills of the study participants of the non-native students of Arabic language in the advanced reading.