تضمين کتب العلوم للمرحلة المتوسطة في المملکة العربية السعودية للقضايا العلمية المجتمعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تضمين القضايا العلمية المجتمعية
(SOCIO-SCIENTIFIC ISSUES-SSI) في کتب الطالب لمادة العلوم للصفوف الثلاثة (7-8-9) بالمملکة العربية السعودية لعدد (6) کتب، واستخدمت طريقة تحليل المحتوى للکشف عن مدى تضمين القضايا العلمية المجتمعية وأنواع القضايا المضمنة، وتوصلت الدراسة إلى أن الکتب تحتوي على (42) إشارة للقضايا العلمية المجتمعية في (83) درساً توزعت على کتب الصفوف الثلاثة حسب النسب التالية (31%)، و(43%)، و(26%)، على التوالي، ووردت جميع القضايا بشکل ضمني في کل الدروس، ولم يرد "مصطلح القضايا العلمية المجتمعية" بشکل صريح في أي من الدروس، کما توصلت الدراسة إلى أن أهم المواضيع التي تمت الإشارة فيها إلى القضايا العلمية المجتمعية تتعلق بالأمراض المستعصية وأجهزة جسم الإنسان، والموارد والتغيرات البيئية، والطاقة المتجددة، وأن هذه القضايا تتوزع بشکل غير متوازن على مستوى الوحدات الدراسية في کافة الکتب للصفوف الثلاثة، وأوصت الدراسة بعدة توصيات ومقترحات منها، ضرورة الإشارة الصريحة للقضايا العلمية المجتمعية الهامة عند تناولها وحث الطلاب على إعداد مشاريع عمل تعبر عنها، ربط القضايا العلمية المجتمعية بالثقافة المحلية والعادات المجتمعية، إجراء المزيد من الدراسات تتناول طريقة تضمين القضايا العلمية المجتمعية في مناهج العلوم والطريقة المثلى والصحيحة لتدريسها.
 
Inclusion of science books of intermediate stage in Saudi Arabia to socio-scientific issues
Abstract
The study aimed to determine the extent of inclusion of socio-scientific issues (SSI) in the students' books of science for the three grades (7-8-9) which contains (6) books in the Kingdom of Saudi Arabia. The study used method of content analysis to found out the extent of inclusion of socio-scientific issues & its types. The study pointed out that the books contain (42) references to the socio-scientific issues in (83) lessons distributed in the books of the three grades according to the following percentages (31%), (43%) and (26%) respectively. All issues were implicitly included in all lessons, and the term" socio-scientific issues" was not explicitly stated in any of the lessons. It pointed out that the most important topics that referred to the socio-scientific issues related to the incurable diseases , human body organs, resources and environmental changes, renewable energy, and that these issues are unevenly distributed at the level of study units in all books of the three grades, The study recommended several recommendations and proposals, including the necessity of explicit reference to important societal scientific issues when dealing with them and urging students to prepare work projects that express them, linking societal scientific issues with local culture and societal customs, conducting further studies dealing with the method of incorporating societal scientific issues into science curricula and the optimal and correct way To be taught.
 

الكلمات الرئيسية