معالـــم الفلسفـــة التربويـــة عنــــــد عبدالله عبـــدالدائم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _ جامعة بنها

المستخلص

 البحث الحالى إلى التعرف على أهم معالم الفلسفة التربوية عند عبدالله عبدالدائم والتى من شأنها أن تسهم فى بناء الإنسان العربى وبالتالى بناء المجتمع الإنسانى وصولاً به إلى أسمى معانى الإنسانية، ولتحقيق هدف الدراسة إستخدمت الباحثة إسلوب التحليل الفلسفى.
وقد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج من أبرزها: ضرورة وجود فلسفة تربوية توجة مسيرة العمل التربوى، فالتربية بدون فلسفتها ضالة تفقد ما يقود مسيرتها، وذلک يتمثل فى وجود فلسفة تربوية عربية موحدة نابعة من طبيعة المجتمع وحاجاته وواقعة ومستقبلة وأن تکون تلک الفسفة التربوية العربية هى المظلة الکبرى لجميع الأنظمة التربوية على مستوى الأقطار العربية مع مراعاة إمکانات وموارد وحاجات وظروف کل قطرعربى على حدة کما بين عبدالله عبدالدائم، ضرورة التکامل العربى والعمل العربى المشترک بين الأقطار العربية والتفاعل بين الحضارات، والإهتمام بالتربية وتطوير نظمها التربوية فالتربية هى عماد أى تطوير، لرسم معالم هذه الفلسفة التربوية لابد من أن تکون هناک جهود مشترکة يسهم فيها الکثير من أولى الامر فى الوطن العربى.
 
The Milestones of Educational Philosophy at Abdullah Abdul Daeem
Abstract
The present study aimed to identify the most important features of the educational philosophy of Abdulla Abdu Al-Da'im, which would contribute to the building of the Arab human being and thus build the human society and reach it to the highest meanings of humanity. To achieve the goal of the study, the researcher used the method of philosophical analysis.
The study has resulted in a number of results, most notably: the need for an educational philosophy that guides the process of educational work, education without a philosophy is lost what leads the way, which is the existence of a philosophy of Arab education stems from the nature of the community and needs and reality and future and that the philosophy of education is Arabic The great umbrella of all educational systems at the level of the Arab countries, taking into account the potential, resources, needs and circumstances of each country separately, as Abdullah Abdullamim, the need for Arab integration and joint Arab action among Arab countries and interaction among civilizations, Education is the foundation of any development, to draw the parameters of this educational philosophy must be there are joint efforts contribute to many of the first thing in the Arab world. 
 

الكلمات الرئيسية