The Effectiveness of using Content and Language Integrated Learning (CLIL) Approach to enhance EFL Student Teachers' Cultural Awareness

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية_جامعة بنها

المستخلص

Abstract
This study aimed at investigating the effectiveness of using the CLIL approach to enhance EFL student teachers' cultural awareness. The study followed the pre-post experimental one group design. The participants were 38 third year students enrolled in English Language section, Faculty of Education, Benha University .To identify the most important and required EFL cultural awareness dimensions for the participants, a checklist of EFL cultural awareness was developed and validated by a number of EFL jury members. A pre-post EFL cultural awareness test was developed. Students were pre-tested, to determine their entry level of EFL cultural awareness. Then, they were trained through the suggested CLIL-based program on how to develop their cultural awareness dimensions (knowledge and situations) and trained adequately through its main four phases : processing the text, identification and organization of knowledge, language identification and tasks for students). The test was re-administered on the participants to assess the progress in their level of performance in EFL cultural awareness. Findings of the study revealed that there was a statistically significant difference at 0.01 in the pre-post assessment of EFL cultural awareness in favour of the post-assessment.
 
المستخلـــــص
يهدف هذا البحث الى معرفة مدى فاعلية استخدام مدخل التعلم التکاملى للمحتوى واللغة فى تنمية الوعى الثقافى باللغة الانجليزية کلغة اجنبية لدى طلاب الفرقة الثالثة شعبة اللغة الانجليزية بکلية التربية جامعة بنهاولقد تم استخدام التصميم التجريبى ذو المجموعة الواحدة (قياس قبلى بعدى) . ولقد بلغت عينة الدراسة ثمانية وثلاثون طالب من طلاب الفرقة الثالثة شعبة اللغة الانجليزية وتم تصميم قائمة بالمهارات اللازمة لهؤلاء الطلاب لمعرفة مدى توافر هذة المهارات لديهم؛کما تم تحکيمها بواسطة عدد من المحکمين الخبراء فى مجال المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية وتم تصميم اختبارقبلى بعدى لقياس هذة المهارات لدى العينة.تم اختبار الطلاب قبليا لتحديد مستوى ادائهم القبلى وتدريبهم خلال البرنامج على کيفية تنمية محددات الوعى الثقافي ( المعرفة والمواقف).ولقد تم أعادة تطبيق الاختبار على الطلاب لقياس مدى التقدم فى مستوى ادائهم ولقد اثبتت النتائج عن وجود فرق فى اداء الطلاب قبل وبعد تطبيق الاختباروذلک لصالح الاختبار البعدى مما يدل على مدى فاعلية استخدام مدخل التعلم التکاملى للمحتوى واللغة فى تنمية الوعى الثقافى باللغة الانجليزية کلغة اجنبية.
 

الكلمات الرئيسية