القيم الأخلاقية التدريسية لدى عضو هيئة التدريس القائم بتدريس مقرر أخلاقيات المهنة کما تدرکها الطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة وعلاقتها بالکفايات الأخلاقية المهنية لديهن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _ جامعة القصيم

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين القيم الأخلاقية التدريسية لدى عضو هيئة التدريس کما تدرکها الطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة والکفايات الأخلاقية المهنية لديهن، وتحقيقًا لهذا الهدف أجريت الدراسة على عينة قوامها (113) طالبة من طالبات التدريب الميداني (المستوى الثامن) من قسم التربية الخاصة بکلية التربية جامعة القصيم بالمملکة العربية السعودية، وتراوحت أعمارهن الزمنية ما بين (22-24) عاما بمتوسط عمري قدره (23) عاما، وانحراف معياري قدره(3.55)، وبعد تطبيق مقياس القيم الأخلاقية التدريسية لدى عضو هيئة التدريس کما تدرکها الطالبات المعلمات، ومقياس الکفايات الاخلاقية المهنية، ومقياس الرضا عن مقرر أخلاقيات المهنة (وجميعهم من إعداد الباحثة)، فقد أسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا عند مستوى دلالة 0.01 بين القيم الاخلاقية التدريسية لدى عضو هيئة التدريس کما تدرکها الطالبات المعلمات والکفايات الأخلاقية المهنية لديهن، فيما عدا لاتوجد علاقة دالة احصائياً بين قيمة القدوة الحسنة التى يُحتذى بها لمقياس القيم الأخلاقية التدريسية لعضو هيئة التدريس وکل من بعد الصفات الأخلاقية للطالبات المعلمات وبعد علاقة الطالبات المعلمات بزميلاتهن بالمدرسة بمقياس الکفايات الأخلاقية المهنية لديهن؛ ولايوجد تأثير دالا احصائيا للتخصص الاکاديمي للطالبات المعلمات على کل من ادراکهن للقيم الاخلاقية التدريسة لعضو هيئة التدريس واکتسابهن للکفايات الأخلاقية المهنية؛ بينما وجدت فروق دالة احصائيا عند مستوى دلاله 0.01 في کل من المتغيرين ترجع للرضا عن المقرر؛ واشارت النتائج ايضا إلى ارتفاع کل من مستوى القيم الأخلاقية التدريسة بأبعادها لدى عضو هيئة التدريس وارتفاع مستوى الکفايات الأخلاقية المهنية
The current research aims to know the relationship between the ethical values of teaching at the university professor as perceived by students female teachers in the Department of Special Education and their professional ethical competencies. To achieve this goal, the study was conducted on a sample of (113) female students from the Department of Special Education in the Kingdom of Saudi Arabia, and after applying the scales (all of them are prepared by the researcher), the results have resulted in a positive correlation statistically significant at the level of 0.01 significance between the ethical values of teaching at the university professor as perceived by the Students female teachers and their professional ethical competencies, with the exception that there is no statistically significant relationship between the value of good example The role model for ethical values of teaching  at the university professor and each of the following is the moral qualities of female teachers and After the Students female teachers and their schoolmates relate to their professional ethical competencies scale; There is no statistically significant effect of the academic specialization of Students female teachers on both their awareness of the ethical values of teaching at the university professor and their acquisition of professional ethical competencies; While there were statistically significant differences at the significance level of 0.01 in each of the two variables due to satisfaction with the decision; The results also indicated the rise in the level of ethical values of teaching and the high level of professional ethical competencies.

الكلمات الرئيسية