مبادرات التميز والإصلاح الإداري: دراسة حالة للجامعات البحثية عالمية المستوى باليابان وإمکانيــة الاستفــادة منهــا فــي مصـــر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _ جامعة الزقازيق

المستخلص

مع تزايد المنافسة بين الدول، أصبح السعي وراء التميز وإنشاء جامعات عالميةWorld Class universities جزءًا من الأجندة الوطنية في اليابان. وبناءً على ذلک، اعتمدت الحکومة اليابانية سياسات ومبادرات التميز مثل [COE 21 و GCOE و WPI] والتي من خلالها يتم تقديم برامج دعم مالي للجامعات البحثية من أجل تعزيز بيئة التعليم والتعلم وتحديث الهيکل الإداري وتدعيم أنشطة التدويل. کذلک تهتم الحکومة اليابانية بالإصلاح الإداري لهذه الجامعات من خلال بناء هياکل تنظيمية جديدة ومبتکرة تتناسب مع مبادئ الإدارة العامة الحديثة. وبناء على تلک المبادرات وممارسات الإصلاح الإداري تطورت الجامعات اليابانية وتصدرت التصنيفات العالمية. وفى ضوء خبرة اليابان توصلت الدراسة الحالية الى تصور مقترح يمکن أن يسهم في تطوير نموذج الجامعات البحثية بمصر للوصول الى المستوى العالمي والمنافسة في التصنيفات العالمية ومن ثم زيادة القدرة التنافسية لمصر ، وقد اعتمدت الدراسة في تحقيق هدفها على الإجابة على التساؤلات البحثية التالية: ما تأثير مبادرات التميز على الجامعات اليابانية؟ وما العوامل التي أدت الى وصول الجامعات اليابانية إلى مکانة عالمية المستوى؟ وکيف تعامل الإصلاح الإداري لهذه الجامعات في حل النزاع ما بين ممارسات الاستقلالية والمحاسبية في سياق سياسة الليبرالية الجديدة؟ کيف يمکن لمصر الاستفادة من تجربة اليابان في السعي لتحقيق جامعة عالمية المستوى؟ وقد توصلت الدراسة إلى أنه من خلال الاستفادة من تجربة الجامعات اليابانية، اتضح أن برامج التمويل التي توفرها مبادرات التميز إلى جانب الاعتماد على هياکل إدارية مبتکرة تضمن الاکتفاء الذاتي للجامعة، قد يکون هو المسار المستدام للجامعات المصرية لأداء جيد في التصنيف الدولي وتعزيز قدرتها التنافسية العالمية.
Excellence Initiatives and Management Reform: The Case 
of World-Class Research Universities in Japan And Possibility 
Of Making Use Of Them In Egypt
Abstract
With increased competition between countries, the pursuit of excellence and the creation of world-class universities, world class universities, has become part of the national agenda in Japan. Accordingly, the Japanese government has adapted excellence polices and initiatives such as [COE 21, GCOE and WPI] that would provide finacial programs for research universities to enhance the teaching and learning environment, modernize the administrative structure, and support internationalization activities. The Japanese government is also concerned in the administrative reform of these universities by building new and innovative organizational structures that are in line with the principles of modern public administration. Based on those initiatives and management reform practices, Japanese universities have been developed and have highly ranked positions in the global rankings. In light of Japan's experience, the current study came up with a proposed vision that could contribute to develop the model of research universities in Egypt to reach the global level and compete internationally, which would lead to increase the competitiveness of Egypt, to achieve this goal the study tried to answer the following research questions: What is the effect of the excellence initiatives on the Japanese universities? How did the administrative reform of these universities deal with the conflict between Autonomy and accountability practices in the context of the new liberal policy? How can Egypt benefit from the Japanese experience in pursuing a world-class university? The study concluded that, by getting benefit from the experience of the Japanese universities, it became clear that the excellence initiatives and the management reform would guarantee the university's self-sufficiency, and it would be the sustainable pathway for Egyptian universities to perform well in the international competition and enhance their global competitiveness of Egypt.
 

الكلمات الرئيسية