"فعالية برنامج تدريبى قائم على الأنشطة الحس- حرکية لتنمية بعض مهارات السلوک الإجتماعى لدى الأطفال المعاقين عقليا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _ جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية برنامج تدريبى قائم على الأنشطة الحس– حرکية لتنمية بعض مهارات السلوک الإجتماعى لدى الأطفال المعاقين عقليا، تکونت عينة الدراسة من (10) أطفال من المعاقين عقليا المقيدين بمدرسة التربية الفکرية بمدينة طوخ بمحافظة القليوبية، ممن تتراوح أعمارهم من (6- 9) سنوات، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية قوامها (5) أطفال ومجموعة ضابطة قوامها (5) أطفال، واستخدم الباحثون مقياس ستانفورد بينيه لقياس الذکاء (الصورة الرابعة)، ومقياس السلوک التکيفى للأطفال المعاقين عقليا (بعد الأداء الإجتماعى) 
(اعداد: عبد العزيز الشخص، 2019)، والبرنامج التدريبى القائم على استخدام الأنشطة الحس– حرکية (اعداد: الباحثون)، وأشارت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج التدريبى لتنمية مهارات السلوک الإجتماعى لدى الأطفال المعاقين عقليا، وأيضا استمرار فعاليته فى تنمية السلوک الإجتماعى لدى الأطفال المعاقين عقليا إلى مابعد فترة المتابعة. 
 
Effectiveness of a program based on sensor -motor 
activities to develop some social behavior skills 
for children with intellectual disability
Abstract
The current study aimed to identify the effectiveness of a training program based on sensor -motor activities to develop social behavior skills in intellectually disabled children. The sample of the study consisted of (10) intellectually disabled children in the school of intellectual education in Toukh city in Qalyubia governorate, aged ( 6- 9) years, where they will be divided into two groups: an experimental group of (5) children and a control group of (5) children, the researchers used the Stanford Benet scale to measure intelligence (the fourth image), the adaptive behavior scale of the intellectually disabled children (social performance Dimension) (Prepared by: Abd EL-Aziz EL-Shakhs , 2019) and training program based on sensor -motor activities program (Prepared by: researchers). The results of the study indicated the effectiveness of the training program based on sensor-motor activities to develop social behavior skills in children with intellectual disabilities, and also its continued effectiveness in developing social behavior in intellectually disabled children and its continued effectiveness in the development of social behavior in children with intellectual disabilities after the follow – up period.
 

الكلمات الرئيسية