فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تحسين النهوض الأکاديمي وتخفيف الملل الدراسي للموهوبات بالمرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _جامعة بنها

المستخلص

استهدف البحث التعرف على فاعلية التدريب على برنامج قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً فى تحسين النهوض الأکاديمي، وتخفيف الملل الدراسي للموهوبات بالمرحلة المتوسطة، واستکشاف نوع ومستوى العلاقة بين النهوض الأکاديمي والملل الدراسي، وتکونت عينة البحث من 26 طالبة من طالبات المرحلة المتوسطة الموهوبات بمنطقة المدينة المنورة ذوات المستوى المنخفض من النهوض الأکاديمي، والمستوى المرتفع من الملل الدراسي، ولتحقيق هدف البحث أعد برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً، کما تم بناء مقياسي النهوض الأکاديمي، والملل الدراسي، والتأکد من توفر الخصائص السيکومترية لهما، وطبق المقياسان على عينة البحث تطبيقاً قبليَا، ثم طبق البرنامج المعد على عينة البحث، وأعيد تطبيق المقياسين تطبيقاً بعدياً، واستخدم اختبار "ت" لحساب دلالة الفروق بين متوسطات درجات عينة البحث فى التطبيقين القبلي والبعدي، کما حسب معامل ارتباط بيرسون بين درجات عينة البحث فى المقياسين، وانتهت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطالبات الموهوبات عينة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لأبعاد مقياس النهوض الأکاديمي وفي الدرجة الکلية للمقياس لصالح التطبيق البعدي، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الطالبات الموهوبات عينة البحث في التطبيق القبلي والبعدي في أبعاد مقياس الملل الدراسي وفي المقياس ککل لصالح التطبيق القبلي، وأشارت نتائج الدارسة إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة دال إحصائياً بين
The effectiveness of a Training Program Based on Self-Regulated learning strategies in Enhancing Academic Buoyancy and Reducing Academic Boredom of Gifted Students at Middle School
Abstract
The present study aimed at measuring the effectiveness of a training program based on self-regulated learning strategies in enhancing academic buoyancy and reducing academic boredom of gifted students at middle School and exploring the type and level of the relationship between academic buoyancy and academic boredom. The sample of the study consisted of 26 gifted middle school students in Medina who were low of academic buoyancy and high of academic boredom. To achieve the research aim, a training program was designed that based on self-regulated learning strategies as well as two scales (academic buoyance and academic boredom) were prepared. The two scales were pre – administered to the study sample, then the suggested program was applied after that the two scales were post –administered to the study sample. “T” test was used to determine the significance of differences between the scores of pre and post-tests. Moreover, Pearson correlation was calculated. Results showed that there are statistically significant mean differences between pre and post scores in the academic buoyancy scale in favor of the post test, there are also statistically significant mean differences between pre and post scores in academic boredom scale in favor of the pre-test. There is a statistically significant negative correlation between academic buoyancy and academic boredom and the results also showed the significance of the effect size of the suggested program in enhancing both academic buoyancy and reducing academic boredom.
 
النهوض الأکاديمي والملل الدراسي، کما أظهرت النتائج دلالة مؤشر حجم تأثير البرنامج المعد فى کل من تحسين النهوض الأکاديمي، وتخفيف الملل الدراسي.

الكلمات الرئيسية