فاعلية استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب (Web Quest) في تنمية مهارات التعلم الذاتي والوعي بأبعاد المواطنة الرقمية لدى الطلاب المعلمين بشعبة الملابس الجاهزة بکلية التربية - جامعة حلوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليــــة الــــتربية - جامعــــة حلــــوان

المستخلص

استهدف البحث الحالي تنمية مهارات التعلم الذاتى والوعى بأبعاد المواطنة الرقمية لدى الطلاب/ المعلمين تخصص ملابس جاهزة بکلية التربية - جامعة حلوان؛ وذلک من خلال استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب (Web Quest)، وتکونت عينة البحث من (15) طالب معلم، وللتحقق من فروض البحث والإجابة عن أسئلته تم إعداد مقياس لمهارات التعلم الذاتى، ومقياس للوعى بأبعاد المواطنة الرقمية. هذا وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلي والبعدي لمقياس مهارات التعلم الذاتى لصالح التطبيق البعدى، ووجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الوعى بأبعاد المواطنة الرقمية لصالح التطبيق البعدى، وأيضًا وجود علاقة ارتباطية موجبة بين نمو مهارات التعلم الذاتى ونمو الوعى بأبعاد المواطنة الرقمية لدى الطلاب عينة البحث، وفى ضوء النتائج قدّم البحث عددًا من التوصيات والمقترحات الإجرائية التي يمکن الإفادة منها.
Effectiveness of Web Quest Strategy in Developing Self-Learning Skills and Awareness of the Digital Citizenship Dimensions of Ready-Made Garment Section Student Teachers at Faculty of Education – Helwan University
Abstract
This empirical study aimed at developing self-learning skills and Awareness of the digital citizenship dimensions among student teachers of ready-made Garment section at Faculty of Education through using the Web Quest Strategy. The sample consisted of 15 student teachers. To investigate the research hypotheses and answer its questions, the study used quasi-experimental, one pre-posttest group, research design. Also, two main research instruments were applied: the Self-learning Skills Scale (SLSS) and the Awareness of the Digital Citizenship Dimensions Scale (ADCDS). The results revealed that, first, there was a statistically significant difference between the mean scores of the research group on the pre-and post- applications of the self-learning skills scale in favor of the post-application. Second, there was a statistically significant difference between the mean scores of the research group on the pre-and post- applications of the Awareness of the digital citizenship dimensions scale in favor of the post-application. Third, here was a positive correlation between developing the self-learning skills and developing the digital citizenship awareness of students of the research group. Based on the provided results, a number of recommendations and procedural suggestions were recommended for future use.
 

الكلمات الرئيسية