فاعليــــة العــــلاج المعرفــــي السلوکــــي في التخفيــــف مــــن اضطراب المسلک لدى عينة مــــن المراهقيــــن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية _جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى فاعلية العلاج المعرفي السلوکي في التخفيف من اضطراب المسلک لدى عينة من المراهقين، وتکونت أدوات الدراسة من مقياس اضطراب المسلک لدى المراهقين (إعداد/ الباحثة)، وبرنامج العلاج المعرفي السلوکي (إعداد/الباحثة)، واشتملت عينة الدراسة على (14) أربعة عشر طالب من الطلاب الذکور المراهقين مضطربي المسلک ممن يدرسون بالصف الأول الثانوي بمدرسة الثانوية بنين بمدينة بنها، وتتراوح أعمارهم ما بين (15- 16) سنة، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين (المجموعة التجريبية وقوامها) (7) طلاب والمجموعة الضابطة وقوامها (7) طلاب. وقد جاءت نتائج الدراسة تشير إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس اضطراب المسلک بعد تطبيق البرنامج العلاجي في اتجاه المجموعة التجريبية، أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين القبلي والبعدي لأفراد المجموعة التجريبية على مقياس اضطراب المسلک، وذلک في اتجاه القياس البعدي، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس اضطراب المسلک في القياس التتبعي، وذلک في اتجاه المجموعة التجريبية. وأخيراً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدي والتتبعي لأفراد المجموعة التجريبية على مقياس اضطراب 
 
Abstract
The present study aimed at investigating the effectiveness of the cognitive behavioural therapy for reducing conduct disorder among  a sample of adolescents, and the researcher used the following tools, scale of conduct disorder among the adolescents, which was developed by the present study researcher. A suggested program based on the cognitive behavioural therapy, which was developed by the present study researcher. The sample of the present study consisted of 14 male adolescents with conduct disorder. They were students in first year, from Benha General Secondary School for Boys in Benha City, they age ranged from (15 – 16) years old, they were divided into two groups: Experimental group (n=7) and control group (n=7), the results of the study indicate there were statistically significant differences those of the post- application of the experimental group on the conduct disorder scale after the experimentation of the suggested cognitive behavioural therapy program, in favour of the post- application, between the scores rank means of the experimental group and those of control group after the post- application of the conduct disorder scale, in favour of the experimental group, finaly there were no statistically significant differences between the scores rank means of experimental group in the post- application and those in the follow-up-application of the conduct disorder scale.
 

الكلمات الرئيسية