فعالية برنامج قائم على استراتيجيات نموذج دينفر للتدخل المبکر في تنمية بعض المهارات الاستقلالية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جــامعــــة بنـــــي سويـــــف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية تنمية بعض المهارات الاستقلالية للأطفال ذوي اضطراب التوحد من خلال استخدام برنامج قائم على استراتيجيات نموذج دينفر للتدخل المبکر، وتکونت عينة الدراسة من (6) أطفال ذوي اضطراب التوحد، تراوحت أعمارهم بين (30-56) شهرًا، بمتوسط عمري قدره(43.8) وانحراف معياري قدره(8.9)، وهم (3) ذکور و(3) إناث، تراوحت نسبة ذکائهم (55-70) درجة، بمتوسط ذکاء قدره(63.8)، وانحراف معياري قدره(5.6)، وهم من فئة اضطراب التوحد المتوسطة، وتم الاعتماد على المنهج التجريبي باستخدام أسلوب دراسة الحالة الواحدة ذي الاختبار القبلي والبعدي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم مقياس للمهارات الاستقلالية وبرنامج قائم على استراتيجيات نموذج دينفر للتدخل المبکر لذوي اضطراب التوحد، وهما من إعداد الباحث، وأظهرت نتائج الدراسة تحسنًا ملحوظًا لعينة الدراسة في المهارات الاستقلالية الأربعة (مهارات تناول الطعام والشراب، ومهارات النظافة والعناية الشخصية، ومهارات لبس الملابس وخلعها، ومهارات القيام ببعض الأعمال المنزلية) بعد تطبيق البرنامج التدريبي، کما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب التوحد وفقًا لمتغير الجنس (الإناث والذکور) في التطبيق البعدي على مقياس المهارات الاستقلالية؛ مما يؤکد فعالية البرنامج المستخدم.
 
 
 




The Effectiveness of a Training Program Based on the Denver model for early intervention in improving some independence skills of children with autism disorder




Abstract
The current study aimed to develop some independence skills for children with autism by using a program based on Denver model early intervention strategies. The sample consisted of (6) children with autism disorder, ranging in age from (30 to 56) months, an average age of (43, 8) to an estimated standard deviation (8, 9), and a distribution of (3) males and (3) females, with an intelligence ratio of (55 to 70) degrees, with an average intelligence of (63, 8), and a standard deviation of (5, 6). They are in the intermediate autism disorder category, The experimental approach was used using the one-case study method with a pre and post test, and to achieve the objectives of the study, a scale of independence skills was designed and a training program based on the strategies of the Denver Model for Early Intervention for People with Autism Disorder, and the results of the study showed a significant improvement of the study sample in the four independence skills (Eating Skills Drinking, hygiene and personal care skills, dressing and undressing skills, and the skills to do some household work) after applying the training program based on the Denver model strategies for early intervention, and the results also resulted in no differences between the average ranks of the stairs. Children with autism disorder according to the gender variable (female and male) in the post-application of the scale of independence skills; Which confirms the effectiveness of the program used.
 

الكلمات الرئيسية