التمکين الإداري وعلاقته بالتميز التنظيمي لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بالجامعات المصرية (جامعة المنوفية نموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جـــامعـــة المنـــوفيـــة

المستخلص

مستخلــــص البحـــــث
يهدف البحث العالي التعرف على مدى توافر أبعاد التمکين الإداري والتميز التنظيمي لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة المنوفية من وجهة نظرهم، وعلى التعرف أيضا على العلاقة الارتباطية بين التمکين الإداري والتميز التنظيمي. ولتحقيق أهداف البحث ثم بناء استبانة مکونة من (99) فقرة موزعة على ثلاث محاور، الأول التمکين الإداري ويتکون من (60) فقرة موزعة على أربعة أبعاد :(تفويض السلطة، وتنمية السلوک الإبداعي، والعمل الجماعي، وحفز العاملين)، والثاني التميز التنظيمي ويتکون من (25) فقرة موزعة على خمسة أبعاد :(تميز المرؤوسين، وتميز القيادة، وتميز الهيکل التنظيمي، وتميز الثقافة التنظيمية، وتميز الاستراتيجية)، والثالث معوقات تحقيق التمکين الإداري والتميز التنظيمي، ويشتمل على (14) فقرة. وقد طبق البحث على عينة قوامها (100) عضو من رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة المنوفية. وتوصل البحث إلى عدة نتائج من أهمها ما يلي:
توفر أبعاد کلا من التمکين الإداري والتميز التنظيمي لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة المنوفية بدرجة موافقة متوسطة من قبل استجابات عينة البحث، ووجود ارتباط بين جميع أبعاد التمکين الإداري والتميز التنظيمي.
 
 




The Administrative Empowerment and its relationship
to Organizational Excellence among Heads of Academic departments
in Egyptian Universities (Minufia University as Model)




Abstract
The current research aims at identifying the availability of administrative empowerment and organizational excellence among heads of academic departments in minufia university. It also aims at identify the correlation relationship between administrative empowerment and organizational excellence and the obstacles that hinder achieving them. To achieve the aims of the research, a questionnaire designed by the researcher, has been used. It consists of (99) items divided into three dimensions, the first is administrative empowerment consist of (60) items distributed to four dimensions (Authority delegation, creative behavior development, teamwork, and stimulating workers). The second field is organizational excellence consist of (25) items distributed to five dimensions (Employees Excellence, leaders excellence, organizational chart excellence, organizational culture excellence, strategy excellence the third field obstacles of achieving administrative empowerment and organizational excellence. It consist of (14) items. The research was administered to a sample of (100) heads of the academic department of menoufia university. The result of the research indicate that the dimensions of administrative empowerment and organizational excellence of academic department heads exist to some extent .the results also indicate that dimensions are correlated.
 

الكلمات الرئيسية