مستوى جـودة الحيـاة بمدارس المرحلـة الابتدائيـة بمدينة تبوک وعلاقتها بسلوک المواطنة التنظيمية من وجهة نظر منسوبيها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية والآداب-جامعة تبوک

المستخلص

مستخلــــص البحـــــث
هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى جودة الحياة بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة تبوک وعلاقتها بسلوک المواطنة التنظيمية من وجهة نظر منسوبيها، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في استجابات أفراد العينة حول مستوى جودة الحياة ودرجة ممارسة سلوک المواطنة التنظيمية تبعًا لمتغيرات: (النوع، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة)؛ ولتحقيق ذلک تم استخدام المنهج الوصفي بمدخلَيْه (المسحي والارتباطي)، والاستبانة کأداة لجمع البيانات، وتکوَّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات مدارس المرحلة الابتدائية الحکومية في مدينة تبوک، البالغ عددهم (3815) معلمًا ومعلمة، وتم اختيار (350) منهم ليُمثِّلوا عينة الدراسة حسب معادلة روبيرت ماسون، واستجاب منهم (367) معلمًا ومعلمة.
وأظهرت النتائج أنَّ مستوى جودة الحياة بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة تبوک بشکل عام جاء مرتفعًا، بمتوسط حسابي(3.80)، وأن درجة ممارسة سلوک المواطنة التنظيمية بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة تبوک بشکل عام جاءت مرتفعة جدًّا، بمتوسط حسابي (4.39)، کما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية متوسطة القوة وإيجابية الاتجاه (طردية) عند دلالة (α ≤ 0.05) بين مستوى جودة الحياة بشکل عام، وممارسة سلوک المواطنة التنظيمية بشکل عام.
وأيضًا أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تُعزى لمتغير النوع بين استجابات أفراد عينة الدارسة حول مستوى جودة الحياة بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة تبوک بشکل عام وفي بُعدَيْ (جودة الحياة الصحية، وجودة الحياة الاجتماعية) لصالح الإناث. في حين أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تُعزى لمتغيرَيِ (المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) باستثناء وجود فروق على بُعد جودة الحياة الصحية، لصالح مؤهل بکالوريوس، وأصحاب الخبرة القليلة.
کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تُعزى لمتغير النوع بين استجابات أفراد عينة الدارسة حول ممارسة سلوک المواطنة التنظيمية بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة تبوک بشکل عام (الکليّ) وفي الأبعاد الخمسة لصالح المعلمات، ووجود فروق تُعزى لمتغير المؤهل العلمي على محور المواطنة التنظيمية بشکل عام وفي بُعديْ (الکياسة، والسلوک الحضاري) لصالح مؤهل بکالوريوس، في حين لم يظهر وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تُعزى لمتغير سنوات الخبرة، باستثناء وجود فروق على ممارسة سلوک الکياسة، لصالح أصحاب الخبرة المتوسطة والطويلة مقارنةً بزملائهم من أصحاب الخبرة القليلة. وأوصت الدراسة بضرورة توفير التأمين الصحي الشامل والمناسب لجميع المعلمين والمعلمات، ونشر الوعي بين المعلمين والمعلمات بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة تبوک، بأهمية ممارسة التمارين الرياضية للحفاظ على اللياقة البدنية لهم، وأن يکون الکشف الطبي الدوري ضِمْن التقرير السنوي للمعلم. کما أوصت الدراسة بعقد الندوات والنشرات التثقيفية لتعريف المعلمين الذکور بأهمية ممارسة سلوک المواطنة التنظيمية، بالإضافة إلى الاهتمام برفع ممارسة سلوک الکياسة لدى معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية من ذوي الخبرة القليلة والمعلمين الجُدد.




Quality of Life level in Primary Schools at Tabuk city
and its Relationship to Organizational Citizenship
Behavior from the Viewpoint of its employees




Abstract
The study aimed to identify the primary schools' life quality level in Tabuk and the organizational citizenship behavior relationship from from the Viewpoint of its employees Furthermore, identifying differences responses of the sample members concerning the life quality level as well as the degree of practicing the organizational citizenship behavior based on the variables: gender, academic qualification and years of experience. To achieve that, the descriptive approach was applied in its two aspects (survey and relational) in addition to questionnaire as a tool for data collection. The research sample community consists of all teachers of governmental primary schools in the city of Tabuk, numbering around (3815) teachers, (350) among them were chosen in order to represent the study sample, of whom (367) teachers responded.
The results showed that the primary schools' life quality level in Tabuk in general is high, with arithmetic average (3.80) as well as the degree of practicing the organizational citizenship behavior in primary schools in Tabuk is very high in general with arithmetic average (4.39). Moreover, the results showed the presence of a medium-strength, positive-directional (positive) correlation of significance (a > 0.05) between life quality level in general and the practice of citizenship behavior in general (in whole).
 The results also showed that there are statistically significant differences at the level of significance (a > 0,05) attributable to the variable of gender between responses of the study sample regarding primary schools' life quality level in Tabuk in general and in the two aspects (quality of healthy life and quality of social life) in favor of females.
In addition to, the results showed that there are statistically significant differences at the level of significance (a > 0,05) attributable to the variable of gender between responses of the study sample about practicing the organizational citizenship behavior in Tabuk's primary schools in general as well as in the five dimensions and in favor of the female teachers and existence of differences attributable to the educational qualification variable on the axis of organizational citizenship in general and on the two dimensions of civility behavior and civilized behavior in favor of bachelor's qualification.
Moreover, the study recommended the necessity of providing comprehensive and appropriate health insurance for all teachers, spreading awareness among teachers in Tabuk's primary schools concerning the importance of doing exercises in order to maintain their physical fitness as well as they are entitled to obtain the periodic medical examination including the teacher's annual report. The study also recommended holding educational seminars and pamphlets to familiarize male teachers with the importance of practicing organizational citizenship.
 

الكلمات الرئيسية