دور تکنولوجيا المعلومات في تحقيق المزايا التنافسية للنظام التعليمي الجامعي بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الکويت

المستخلص

تقوم تقنية المعلومات بدور فعال في تحقيق المزايا التنافسية للنظم التعليمية فقد ومن هذا المنطلق لاحظ الباحث انه من المناسب دراسة هذين الموضوعين المهمين وذلک انطلاقا من اهمية التعليم في عميلة التنمية من خلال تحديد موقفه منها. وبالتالي تحاول الدراسة الحالية سد جزء من ذلک الفراغ عن طريق الإجابة عن السؤال الرئيسي التالي: ما دور تقنية المعلومات في تحقيق المزايا التنافسية للنظام التعليمي بدولة الکويت؟ وللإجابة على هذا السؤال تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وکانت من اهم نتائج الدراسة ان المعلومات تعد قوة مؤثرة وفاعلة تتحکم في مختلف نواحي الحياة بما في ذلک المؤسسات التعليمية حيث تتغلغل المعلومات في جميع عمليات ونشاطات التعليم وتعتبر تقنية المعلومات الشريان الذي يغذي جميع أجزاء نظام التعليم بهذه المعلومات وبالتالي تمکين المسئولين والعاملين، من اتخاذ القرارات الفعالة.
وفي نهاية الدراسة تم وضع عدد من المتطلبات الضرورية لنشر تقنية المعلومات لتحقيق المزايا التنافسية للنظام التعليمي الکويتي کما تم وضع عدد من التوصيات من ابرزها ضرورة وضع إستراتيجية مناسبة لإدارة المعرفة وتقنية المعلومات في إطار الاستراتيجية العامة للنظام التعليمي ومتابعة تنفيذها وتقييمها بما يحقق رسالة الوزارة التعليم العالي وأهدافها.
The role of Information Technology in Achieving the Competitive advantages of educational institutions in the State of Kuwait
Abstract
Information technology plays a vital role in achieving the competitive advantages of the educational systems. Thus, the researcher noticed that it would be appropriate to study these two important topics, based on the importance of education in the process of development by identifying his position towards it. Consequently, this study attepts to bridge this gap by answering the following main question: "What is the role of information technology in achieving the competitive advantages of the educational system in the State of Quait?" to answer this question, the descriptive analytic method was used. The study revealed that information is considered an influential and effective force that controls the different aspects of life including the educational institutions since information permeates all educational processes and activities. Information technology is the artery that feeds all parts of the educational system with this information; thus, enabling the officials and employees to take effective decisions. At the end of the study, a number of the necessary requirements for the dissemination of information technology to achieve the competitive advantages of the Quaitieducational system. In addition, some recommendations were made, the most salient of which are the necesity of setting an appropriate strategy for the management of knowledge and information technology within the faramework of the general strategy of the educational system in addition to following- up its implementationa and assessment in a way that achieves tha mission of the university and its aims.

الكلمات الرئيسية