تباين مراحل التفکير الأخلاقي بتباين التخصص والنوع والمستوى الدراسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على التباين في مراحل التفکير الأخلاقي في ضوء متغيرات التخصص، النوع، المستوى الدراسي، وذلک لدى عينة تکونت من (2052) من طلاب المرحلتين الثانوية والجامعية (ذکور: 704، إناث: 1348)، بمتوسط عمري (19,45)، وانحراف معياري (2,36) من التخصصين العلمي والأدبي، طُبق عليهم مقياسٌ للمعتقدات المعرفية وآخر للتفکير الأخلاقي، طُبق عليهم مقياس التفکير الأخلاقي للراشدين (إعداد: فوقية عبد الفتاح، 2001)، وباستخدام الأسلوب الإحصائي کا2 لتقدير دلالة الفروق بين تکرارات مراحل التفکير الأخلاقي، أظهرت نتائج البحث فروقاً دالة إحصائياً في تکرارات بعض مراحل التفکير الأخلاقي طبقاً للتخصص والنوع والمستوى الدراسي.




Variance in moral thinking stages according to specialization, gender and academic level




Abstract
The present research aims at identifying the variance in moral thinking stages according to gender, specialization and academic level.
The research sample included (2052) secondary and university students (males: 704, females: 1348), with mean age (19,45), and a standard deviation (2,36) of scientific and literary specializations.. The research tool was moral thinking scale for adults (Prepared by Fawkia Abdel Fattah, 2001). Using the statistical method chi-square test to estimate the significance of the differences between the repetitions of moral thinking stages, the results of the study revealed statistically significant differences in the repetitions of some stages of moral thinking according to specialization, gender and academic level.

الكلمات الرئيسية