فاعلية برنامج تدريبى فى تحسين بعض الوظائف التنفيذية لدى عينة من الأطفال المعاقيـن سمعيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية -جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحسين بعض الوظائف التنفيذية لدى عينة من الأطفال المعاقين سمعيا من خلال الکشف عن مدى فاعلية البرنامج التدريبى فى تحسين بعض الوظائف التنفيذية لديهم، وتکتسب الدراسة الحالية أهمية فى تقديم فهم أعمق للوظائف التنفيذية من خلال الإطلاع على الدراسات السابقة ذات الصلة، وإعداد مقياس الوظائف التنفيذية، واقتراح برنامج تدريبى يهدف إلى تحسين بعض الوظائف التنفيذية لدى المعاقين سمعيا، فالطفل المعاق سمعيا لديه قصورا فى الوظائف التنفيذية على الرغم من أن لديه القدرة على التصرف فى موقف معين ولکنه يعجز عن تنفيذ أو آداء هذا التصرف فى هذا الموقف؛ وبالتالى من خلال تحسين الوظائف التنفيذية لديه نستطيع أن نجعل الطفل المعاق قادرا على تکوين ادراکات ومعرفة لسلوکه الشخصى ولسلوک الآخرين، وقد قامت هذه الدراسة بتصميم العديد من الجلسات التدريبية التى تهدف إلى تحسين بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال المعاقين سمعيا وذلک على عينة من الأطفال المعاقين سمعيا قوامها "8" أطفال ممن تتراوح أعمارهم ما بين "9-12" عاما، وقد استخدمت الباحثة مجموعة من الأدوات فى الدراسة الحالية منها "مقياس الوظائف التنفيذية لدى الأطفال المعاقين سمعيا، بالإضافة إلى البرنامج التدريبى المقترح فى تحسين بعض الوظائف التنفيذية لدى عينة من الأطفال المعاقين سمعيا، ولقد توصلت نتائج الدراسة إلى أنه "يوجد فرق دال إحصائياً، بين متوسطى رتب درجات القياسين القبلى والبعدى لمجموعة الدراسة، على مقياس الوظائف التنفيذية لدى الأطفال المعاقين سمعيا وذلک لصالح القياس البعدى". کما توصلت إلى أنه "لا يوجد فرق دال إحصائياً، بين متوسطى رتب درجات القياسين البعدى والتتبعى لمجموعة الدراسة، على مقياس الوظائف التنفيذية لدى الأطفال المعاقين سمعيا.
 
Abstract
The current study aimed to improve some executive functions of a sample of children with hearing impairment by revealing the extent of the effectiveness of the training program in improving some of their executive functions, and the current study gains importance in providing a deeper understanding of executive functions by reviewing relevant previous studies and preparing a scale Executive functions, and proposing a training program aimed at improving some executive functions of the hearing-impaired. The hearing-impaired child has deficiency or lack of executive functions, although he has the ability to act in a specific situation, but he is unable to implement or perform this behavior in this situation; Thus, by improving his executive functions, we can make the disabled child able to form perceptions and knowledge of his personal behavior and the behavior of others, and this study has designed several training sessions aimed at improving some executive functions of children with hearing impairment on a sample of children with hearing impairment. 8 Children whose ages range between 9-12 years. The researcher used a set of tools in the current study, including “Measure of Executive Functions of Hard-Hearing Children”, in addition to the proposed training program to improve some executive functions of a sample of children with disabilities Acoustically, and the results of the study concluded that “there is a statistically significant difference between the mean ranks of the scores of the pre and post measurements of the study group on the scale of executive functions of children with hearing impairments in favor of the post measurement.” It also concluded that “there is no statistically significant difference between The mean ranks of the scores for the telemetry and tracer measurements of the study group, on the scale of executive functions in children with hearing impairments.

الكلمات الرئيسية